České dráhy

Návrh podnikatelského plánu ČD na příští rok předpokládá vyšší ztrátu

České dráhy údajně plánují pro příští rok vyšší ztrátu než letos. Vyplývá to z pracovní verze podnikatelského plánu společnosti pro příští rok, podle nějž by ztráta ČD v příštím roce měla dosáhnout téměř 1,5 miliardy Kč. Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský nechtěl údaje komentovat s tím, že jde o interní materiál ČD. Letošní ztráta podle něj nepřesáhne miliardu Kč.

Původně přitom České dráhy plánovaly ztrátu půlmiliardovou. Ztráta podniku vzniká v osobní dopravě, v níž ČD nemají letos pokryto 2,6 miliardy Kč za zajišťování dopravní obslužnosti v rozsahu, který si objednal stát. Nákladní doprava je v zisku 1,8 miliardy Kč.

Loni, ještě před oddlužením, kdy České dráhy fungovaly jako státní podnik, vykázaly ztrátu 4,8 miliardy Kč.

Z návrhu podnikatelského plánu vyplývá, že také letošní tržby budou nižší, než ČD plánovaly. Podnik původně počítal s nárůstem na 39,12 miliardy proti loňským necelým 38 miliardám Kč. Podle pracovní verze podnikatelského plánu však dráhy nyní čekají tržby 38,5 miliardy Kč. Stejnou výši předpokládají i v příštím roce.

Osobní doprava by se měla v příštím roce podle plánu ustálit na letos očekávaných 180 tisících přepravených osob. Vzdálenost, kterou cestující v průměru ve vlacích ČD ujedou, by se však měla mírně zvýšit. Naopak pokles výkonů očekávají dráhy u nákladní dopravy. Proti očekávaným 83,6 miliónu přepravených tun nákladu v letošním roce předpokládají v příštím roce přepravu jen 81,5 miliónu tun.

Dlouhodobější strategie

Podle dlouhodobější strategie rozvoje ČD se zisk podniku bude vyvíjet v závislosti na tom, zda stát bude platit celý objednaný rozsah dopravy či nikoli. Pokud by stát a kraje platily minimálně tolik jako letos, mohly by tržby drah z osobní dopravy narůst za pět let o 22 procent na 6,455 miliardy Kč.

Pokud by stát hradil drahám plnou ztrátu z osobní dopravy, mohly by tržby ČD v roce 2008 vzrůst až o 49 procent na 7,88 miliardy Kč. V případě, že by stát úhradu za dopravní obslužnost snižoval, počítá strategie s výrazně nižšími tržbami. V roce 2008 by za situace, že stát bude hradit za ztrátu z osobní dopravy jen 6,2 miliardy Kč, klesly tržby za přepravu osob na dráze na 4,5 miliardy Kč, tedy o 15 procent proti letošnímu plánu.

(čtk)

spinner