Ing. Petr May (ČD Cargo)

„Naším základním cílem je vyrovnaný provozní výsledek“

„Naším základním cílem je vyrovnaný provozní výsledek“

Na konci února oznámilo ČD Cargo schválení podnikatelského plánu společnosti na letošní rok. Jeho základním cílem je zajistit vyrovnaný provozní výsledek, dostatečnou likviditu a stabilní cash-flow pro další činnost společnosti. O tom, jaké jsou konkrétní ukazatele podnikatelského plánu a cesty k jejich dosažení, jsme hovořili s členem představenstva a finančním ředitelem ČD Cargo Ing. Petrem Mayem.

Jaké jsou konkrétní cíle ČD Cargo na letošní rok? Jakých ukazatelů chcete dosáhnout?

„Základním cílem je dosažení vyrovnaného (nulového) provozního výsledku hospodaření. Rozhodně se však nesmíme omezovat pouze na letošní rok, proto na podnikatelský plán navazuje i dlouhodobý strategický výhled, který v roce 2017 předpokládá dosažení kladného výsledku hospodaření nejen za celou společnost, ale i samostatně v segmentu jednotlivých vozových zásilek. Ale vraťme se ke konkrétním číslům. Letos chceme dosáhnout celkových tržeb v hodnotě 15,86 miliardy Kč, přičemž tržby z přepravy, včetně nakoupených výkonů, očekáváme na úrovni 11,45 miliardy Kč. To znamená přepravit našimi vlaky minimálně 70,4 milionu tun zboží.“

Druhým stěžejním cílem je zajištění stabilního cash-flow. Jak to s finančními prostředky vypadá v současné době?

„Schválení podnikatelského plánu nám umožnilo obnovit jednání s bankami o další spolupráci při financování naší společnosti. Dalším zdrojem nemalých finančních prostředků by měla být šrotace nákladních vozů.“

V poslední době jsou nejčastěji skloňovaným tématem jednotlivé vozové zásilky. Považujete jejich přepravu za dlouhodobě udržitelnou?

„S přepravou jednotlivých vozových zásilek počítáme i v již zmiňovaném dlouhodobém výhledu. Pro jejich udržení, záměrně podotýkám na profitabilní úrovni, je nutné učinit celou řadu kroků. Část z nich můžeme udělat my, další opatření směřující k podpoře železniční dopravy musejí přijít ze strany státu. Na nás je, abychom celý systém výrazně zefektivnili. Změnou technologií musíme jednoznačně zvýšit produktivitu práce zaměstnanců, čeká nás změna modelu vlakotvorby, ve kterém musíme dosáhnout zvýšení využití kapacity vlaků, a zejména seřaďovacích stanic. Čekají nás i změny interních norem s dopadem do úspor lidské práce, samozřejmě při nezhoršení bezpečnosti provozu. Musíme tedy pokračovat v restruktura­lizačním plánu, který byl zahájen již v říjnu loňského roku.

První krok ze strany státu již byl učiněn. Stalo se jím zvýšení slevy z poplatku za použití železniční dopravní cesty. Další kroky v podobě harmonizace podmínek mezi jednotlivými druhy doprav musejí následovat. Stát by tak měl potvrdit a především podpořit závěry vyplývající z Bílé knihy Evropské unie, která do roku 2030 předpokládá převedení alespoň 30 procent přeprav na vzdálenost nad 300 kilometrů ze silnice na jiné druhy dopravy, v případě České republiky zejména na železnici.“

Jakými dalšími cestami chcete dosáhnout vyrovnaného provozního výsledku?

„Na straně nákladů jsme změnili systém údržby nákladních vozů z periodického na výkonový podle kilometrů. Od této změny, kterou jsme si pilotně ověřili už v závěru loňského roku, očekáváme významnou úsporu nákladů. Dalším důležitým úkolem z této oblasti bude optimalizace rozsahu potřebného parku železničních nákladních vozů a hnacích vozidel. Cíl je jednoznačný – budeme pokračovat ve snižování nadbytečných kapacit. Struktura našeho vozového parku musí přestat odrážet historický vývoj společnosti a musí reflektovat aktuální potřeby zákazníků.

Další pozornost musíme soustředit na obchod, zejména na stabilizaci obchodních vztahů, a tím i přepravních tržeb. Proběhla část restrukturalizace úseku obchodu, obchodním manažerům se tak otevřel větší časový prostor pro vlastní obchodní činnost. Obchodní ředitel proto s týmem svých spolupracovníků definoval nové obchodní příležitosti a směry. Chceme reálně expandovat do zahraničí, chceme využívat synergií z nasazení našich interoperabilních lokomotiv na dlouhá přepravní ramena. Připravujeme rovněž zřízení zákaznického centra.

Pozici naší společnosti nehodnotím i přes řadu nepříznivých vlivů negativně. Abychom však zůstali významným hráčem na tuzemské i evropské úrovni, musíme cíleně a otevřeně komunikovat s našimi klienty a také odpovědně hospodařit na všech úsecích.“

Michal Roh

spinner