Evropská unie

Nákladní síť dostává jasné obrysy

Rada ministrů Evropské unie a Evropský parlament se v polovině června shodly na rámcové podobě nařízení o prioritní síti pro evropskou železniční nákladní dopravu. Do definitivní podoby tras budou moci mluvit vedle železničních podniků i další subjekty. Poslanci parlamentu při jednáních prosadili požadavek, aby každý koridor zajišťovalo samostatné odbytové centrum (One-Stop-Shop), aby si objednavatelé tratí mohli vyřídit všechny náležitosti na jednom kontaktním místě.

Podle neoficiálních zpráv nebude mít nákladní provoz na koridorech nákladní sítě absolutní přednost před osobními vlaky. Hlavním kritériem bude zajištění co nejmenších zpoždění pro oba druhy dopravy. Europoslanci se dále zasadili o to, aby objednávku trasy mohl uživatel zrušit nejpozději 60 dnů před realizací přepravy. Lhůta 60 dnů má platit i pro stornování slotu ze strany provozovatele infrastruktury. Výjimkou mají být krátkodobé výpadky na trati zapříčiněné nutnými stavebními či údržbovými pracemi a také uzavírky z bezpečnostních důvodů.

Evropská dedikovaná nákladní železniční síť má mít v první fázi celkem devět koridorů.
n

spinner