Statistika

Nákladní dopravu v Evropě čeká výrazný růst výkonů

Železniční nákladní doprava v Evropě v posledních desetiletích soustavně vyklízela pozice jiným dopravním módům. V poslední době to však vypadá, že se tento negativní trend

podařilo zastavit a dráhy začínají nabírat druhý dech. Podle expertů německého institutu dopravního výzkumu SCI Verkehr z Kolína nad Rýnem a jejich studie „Trh železniční nákladní přepravy v Evropě 2007 – 2015“ již v letech 2005 a 2006 obrat železnice vzrostl meziročně o 14 procent.

Obrat evropských drah z nákladní dopravy se v roce 2006 meziročně zvýšil o 14,3 procenta na 20 miliard €. Včetně balkánských států

a Turecka dosáhl obrat provozovatelů železniční nákladní dopravy 20,4 miliardy €. Největší obrat vykázaly tradičně železnice Německa

a Polska, na třetí příčce skončili Rakušané. Francie se propadla na páté místo. Do první šestky se zařadila ještě nákladní železnice Velké Británie a Itálie. Na podniky z těchto šesti zemí připadly dvě třetiny celoevropského obratu (13,7 miliardy €).

Dopravcům se daří získávat zakázky

Nákladní dráhy téměř všech evropských států v roce 2006 vykázaly dvouciferný růst. Provozovatelům se podařilo získat pro železnici nové zakázky, především na úkor silniční nákladní dopravy. Příjmy drah pozitivně ovlivnilo přenesení zvýšených nákladů na zákazníky. Výraznější propad zaznamenaly jen francouzské železnice s poklesem obratu o 70 milionů €. Za hlavní příčinu autoři studie SCI označili problematické restrukturalizační procesy francouzských státních drah SNCF, které zhoršily nabídku a v důsledku vedly k odlivu zakázek. Dalším vážným důvodem byl podle nich přetrvávající obtížný přístup ostatních dopravců do francouzské sítě, protože Francie stále blokuje plnou liberalizaci domácího železničního trhu. Konkurence skutečně panuje jen na některých relacích.

Očekává se další růst

Zpracovatelé studie očekávají, že na celo-

evropské úrovni se do roku 2015 v důsledku lepších rámcových podmínek výrazně urychlí růst železniční nákladní přepravy. Obrat všech

nákladních drah v Evropě (34 zemí) v roce 2015 podle SCI vzroste z úrovně roku 2006

o 28 procent na 26,2 miliardy €.

Zdá se, že železnici skutečně očekává pozitivní obrat. Vedle SCI Verkehr totiž k podobnému závěru v nedávno zveřejněné analýze dospěli i odborníci z Transport Intelligence.

Zatím však železnice v tempu růstu objemu přepraveného zboží s devíti procenty zaostává za silniční (plus 37,9 procenta), námořní (plus 34,6 procenta) a leteckou dopravou (plus 31,1 pro-

centa) i vnitrozemskou plavbou (plus 10,2 procenta). n

www.sci.de

spinner