19. prosince 2002
České dráhy začaly minulý týden jezdit podle nového jízdního řádu 2002/2003. Koncepce nákladní dopravy podle představitelů Českých drah respektuje požadavky přepravců i závěry přijaté na mezinárodní úrovni, tedy výsledky mezinárodní konference jízdních řádů nákladních vlaků a dvoustranných jednání se sousedními železnicemi.
České dráhy při vytváření jízdního řádu respektovaly požadavky trhu, které nemají vzestupnou tendenci. Páteř dálkové vlakotvorby tvoří čtyři rozhodující vlakotvorné stanice (Ostrava, Česká Třebová, Nymburk, Most). České dráhy se podle vede-ní podniku soustředily rovněž na urychlení odlivu zátěže prostřednictvím skupinových vlaků, přednostní zásilky mezi vybranými stanicemi ve vybrané síti vlaků, logistické přepravy pro rozhodující přepravce a na vytvoření dostatečného prostoru pro doprovázenou i nedoprovázenou kombinovanou dopravu. Jízdní řád dále zohledňuje stavební práce na 1. a 2. tranzitním koridoru a je v něm utlumena četnost jízd vlaků v sedlech týdne, o svátcích a mimo sezónu.
Bez plných směn
V současné době jsou prakticky ve všech řadicích obvodech ČD v průběhu týdne zcela vynechány
plné směny a podle vývoje nerovnoměrností v požadavcích na přepravu České dráhy provádějí řadu dalších dílčích redukcí. Výjimky existují pouze u seřaďovacích obvodů navazujících na pohraniční přechodové stanice a nepřetržité průmyslové provozy, v nichž se České dráhy snaží zabezpečit plynulost dopravní obsluhy nebo nezpomalit pohyb mezinárodní zátěže přes síť ČD.
V určitých dnech týdne a o svátcích je s ohledem na přepravní nerovnoměrnost omezena jízda u 867 z celkového počtu 951 pravidelných Nex, Rn, Vn a Pn vlaků. Pro potřeby dopravců využívajících dopravní cestu ČD (tzv. externí dopravci) je trasováno 298 vlaků, z toho 91 pravidelných a 207 podle potřeby.
Vyšší stupeň kvality přepravy zásilek prezentují České dráhy zákazníkům železnice jako síť vlaků „Termincargo“, která umožňuje ve vy-braných relacích mezi důležitými hospodářskými centry České republiky včetně pohraničních přechodových stanic dodání zásilky do druhého dne po nakládce nebo vstupu z ciziny. Tato síť je provázána se základní vlakotvornou sítí a je do ní zahrnuto celkem 83 vlaků, z toho 31 mezistátních.
Cílem provázaného jízdního řádu vlaků nákladní dopravy je přepravit zásilky ve vývozu a tranzitu do 24, maximálně 36 hodin. Jedná se o ramena Ostrava-Nymburk-Cheb-Norimberk, Břeclav-Česká Třebová-Miedzylesie, Drážďany-Česká Třebová/Vídeň, Bratislava, Žilina a Valašské Meziříčí-Česká Třebová-Praha-Libeň.
Vlaky pro KD a hromadné substráty
Pro doprovázenou kombinovanou dopravu Ro-La je v jízdním řádu Českých drah pro období 2002/2003 trasováno dvanáct párů vlaků Lovosice-Děčín-Drážďany. Pro nedoprovázenou kombinovanou dopravu v ucelených vlacích je určeno v tranzitu deset, ve vnitrostátní dopravě tři a v dovozu a vývozu 33 tras pravidelných vlaků a vlaků podle potřeby.
Pro přepravu hromadných substrátů je do jízdního řádu zapracováno 81 pravidelných tras odesilatelských vlaků, z toho 50 pro přepravu uhlí. Pro přepravu sběrného zboží je zpracováno 26 spojů, z toho jedenáct pravidelných. Pro přepravu pošty je připraveno osm tras vlaků Nex.
Nový model přepravy spěšnin
V návaznosti na změny v přepravě zavazadel a zásilek byla provedena úprava technologie přepravy zboží včetně příslušných obchodních opatření. Přeprava spěšnin je nově organizována tak, aby nedocházelo ke snížení cestovní rychlosti vlaků osobní přepravy a byla zkrácena manipulační doba s těmito zásilkami na železničních stanicích.
Nový model přepravy spěšnin respektuje omezení kapacity prostoru pro přepravu zboží ve služebních oddílech osobních vlaků. Spěšniny se podle nového jízdního řádu přepravují ve spěšninových vozech na tratích, na nichž jsou vedeny spěšninové Nex vlaky.
Výpravní oprávnění pro podej a výdej spěšnin má přibližně 600 železničních stanic. Pro přepravu spěšnin slouží šestnáct spěšninových Nex vlaků a celkem 274 spojů vozových zásilek. Z tohoto počtu je vedeno 256 pravidelných spojů. Přeprava filmových kopií, živých zvířat a živých květů bude na síti ČD zabezpečena i nadále ve služebních oddílech vlaků osobní dopravy mezi přibližně 450 železničními stanicemi. (von)