Sociální program na železnici

Na odchodné propuštěným železničářům chybějí stovky milionů

Na odchodné propuštěným železničářům chybějí stovky milionů

Propouštění nadbytečných železničářů se státu oproti očekávání zřejmě prodraží. Peníze ve vládou schváleném sociálním programu pro železničáře jsou vyčerpány, na odchodné všem propouštěným přitom bude jen letos chybět zhruba 120 milionů Kč. Minulý týden to potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Ministr dopravy Gustav Slamečka chce proto podle jeho slov požádat vládu o peníze z vládní rozpočtové rezervy.

Vládní sociální program se týká tří organizací – Správy železniční dopravní cesty, Českých drah a ČD Cargo. Před třemi lety vláda vložila do programu na léta 2008 až 2010 celkem 684 milionů Kč, tehdy se přitom počítalo s propuštěním 3910 pracovníků. To znamená, že jeden odcházející zaměstnanec by si odnesl v průměru 175 tisíc Kč.

Aktuální čísla však vypadají jinak. Všechny tři organizace v celém období propustí 4150 pracovníků a potřebné prostředky na jejich vyplacení odhaduje ministerstvo dopravy na 782 milionů Kč. Průměrná částka na jednoho propuštěného železničáře se tak zvýšila na 188 tisíc Kč. Peníze se jednotlivcům vyplácejí ve dvou částech až do roku 2012.

„Jsme toho názoru, že vzhledem k růstu průměrných mezd a dalším inflačním aspektům je navýšení prostředků na jednoho uvolněného pracovníka ve výši 0,8 procenta v plné míře akceptovatelné,“ uvedl Karel Hanzelka. Před třemi lety přitom ministerstvo počítalo s tím, že se schválený program zřejmě nevyčerpá.

Pomohou vládní rozpočtové rezervy?

Ministr Gustav Slamečka plánuje získat peníze z vládní rozpočtové rezervy, necelou polovinu chybějících prostředků má v resortním rozpočtu. Ministerstvo dopravy se odvolává na skutečnost, že v minulých obdobích se prostředky nečerpaly v plné výši. V roce 2008 se nevyčerpalo zhruba 80 milionů Kč, od loňska jsou však výdaje vyšší než očekávané, letos se manko ještě výrazně prohloubí.

„K 1. dubnu 2010 budou u Českých drah skutečně prostředky na uvolňování zaměstnanců v důsledku restrukturalizace vyčerpány, zbývající prostředky musí být použity na doplatky příspěvku za rok 2009, na které vznikne nárok,“ řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Podobné je to i v případě ČD Cargo.

Vývoj pozorně sledují odbory, které na tvorbě sociálního programu spolupracovaly. „Samozřejmě nás to straší, my už jsme to urgovali v rozpočtovém výboru,“ řekl předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. Odboráři podle něj chtějí pouze peníze, které se uspořily v minulých letech.

Odchodné souvisí s transformací podniku

Takzvaný Doprovodný sociální program schválila vláda poprvé koncem 90. let minulého století v souvis-losti s přeměnou tehdejší státní organizace České dráhy. Program se týká vybraných osob, jejichž odchod souvisí s transformací. Podmínkou pro vyplacení peněz je také například určitý počet odpracovaných let na železnici. Politici schválení programu zdůvodňovali úzkou specializací železničářů, která jim ztěžuje další pracovní uplatnění.
(čtk)

spinner