Vozový park

Na české koleje míří nové lokomotivy

Na české koleje míří nové lokomotivy

Společnost Škoda Transportation plánuje, že na konci května vyjede na veřejnou železniční síť s novou lokomotivou pro České dráhy. Informoval o tom její technický ředitel Vladimír Malý, podle nějž by v druhé polovině května mohl Drážní úřad (DÚ) schválit její zkušební provoz. Na českou železnici současně cílí i další výrobci v čele s německým koncernem Siemens.

Nová lokomotiva z Plzně zatím kroužila pouze na zkušebním okruhu v Cerhenicích u Velimi, na běžné tratě nesmí. Pokud DÚ její zkušební provoz schválí, hodlá ji škoda Trans-portation otestovat nejprve u nákladního dopravce ČD Cargo. České dráhy si od výrobce objednaly celkem dvacet těchto lokomotiv s maximální rychlostí 200 km/h celkem za 2,6 miliardy Kč bez DPH. Dodávka ovšem nabrala zhruba roční zpoždění, stroje měly začít sloužit v běžném provozu už loni. Vladimír Malý věří, že se je podaří dodat letos, továrna má zatím vyrobeno nebo ve výrobě deset vozidel.

Lokomotiva musí být podle podmínek Českých drah schválena k provozu v sousedních zemích a v Maďarsku, což ředitel označil za neuralgický bod celého projektu. Nasazení stroje údajně zpozdily také změny v mezinárodních normách. Dráhy za zpoždění hodlají vymáhat penále ve výši desítek milionů Kč. „Budeme to uplatňovat, definitivní vyčíslení bude až po splnění kontraktu,“ řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Škodu Transportation zatím ve schvalování vozidel pro provoz na českých tratích předběhl Siemens, který dostal od úřadu povolení pro svou lokomotivu s označením ES64F4 z rodiny Eurosprinter. Stroj, určený především k tahání nákladních vlaků, může zkušebně jezdit na prvním a druhém koridoru včetně spojky Přerov – Olomouc – Česká Třebová.

„Zájem o tuto lokomotivu již projevili jak státní, tak i soukromí nákladní dopravci,“ řekl mluvčí Siemensu Pavel Kaidl. Cena se podle něj pohybuje řádově v desítkách milionů Kč podle požadavků zákazníka. Siemens půjčí lokomotivu mimo jiné společnosti ČD Cargo, aby se zaměstnanci nákladního dopravce se strojem seznámili. „Záměr pronájmu lokomotiv ES64F4 naší společností není v tuto chvíli řešen,“ řekl mluvčí ČD Cargo Zdeněk Větrovec. Zkušební provoz může podle rozhodnutí DÚ trvat do konce srpna. Podle ředitele DÚ Pavla Kodyma má úřad na stole žádosti o schválení lokomotiv pro českou železnici i od dalších výrobců, například firem Voith a Bombardier.

(čtk)

spinner