17. ledna 2012

17.1. – S koncem loňského roku schválil Drážní úřad provoz řídícího vozu 961, který pro České dráhy rekonstruuje šumperská Pars nova. Vůz řady Bfhpvee úspěšně završil homologační proces, splnil všechny zákonné podmínky a nyní již může vyjet na trať s cestujícími. Pars nova dodá Českým drahám všech 34 objednaných vozů do konce letošního roku.
Řídící vůz řady Bfhpvee vzniká přestavbou osobních vozů řady Bdt a je určen pro dálkové řízení neobsazených lokomotiv vratných souprav rychlíků a osobních vlaků. „Pro udělení tohoto povolení bylo nutné splnit všechny zákonné podmínky, získat schválení konstrukčního provedení, vykonat povinné typové zkoušky a absolvovat zkušební provoz v předepsaném počtu kilometrů. Nyní čeká každý vůz už jen technicko-bezpečnostní zkouška a může do provozu s cestujícími,“ říká Tomáš Ignačák, generální ředitel Pars nova.
Jedná se o náročný a ojedinělý projekt, kdy rekonstrukcí vlaků z poloviny 80. let vzniká moderní řídící vůz, který splňuje nejvyšší nároky současné osobní železniční dopravy. Tyto řídící vozy jsou určeny pro klasické lokomotivní soupravy Českých drah, díky nim není nutné lokomotivu přepřehat. Tím se zrychlí obrat soupravy ve stanici, sníží se provozní náklady a napomůže se tak ke zvýšení efektivity osobní železniční dopravy v ČR“ doplňuje Tomáš Ignačák.
Vozy řady 961 jsou určeny pro přepravu cestujících na střední a delší vzdálenosti. „Aktuálně dodávané vozy mají maximální rychlost 140 km/h, což odpovídá potřebám jejich budoucího nasazení v příměstské, regionální i dálkové dopravě. Při konstrukčním návrhu bylo však již počítáno s tím, že pro případné budoucí objednávky vozů určených pro dálkovou rychlíkovou dopravu bude možné dodat bez výraznějších změn řídící vůz s palubní rychlostí 160 km/h,“ dodává Tomáš Ignačák. První rekonstruované vozy již jezdí na tratích v okolí Děčína (vozy 961.001 až 005) a Brna (vozy 961.006 až 011), další poputují do České Třebové a Plzně.
(tj)