7. ledna 2010
Stavba šestého ze sedmi úseků železničního koridoru z Prahy do Chebu začne na podzim příštího roku. Čtrnáctikilometrová část Rokycany – Plzeň za necelých deset miliard Kč, kterou bude ze 70 až 80 procent financovat Evropská unie, by měla být dokončena v roce 2014. Hlavní částí bude nový tunel, s délkou 4,2 kilometru nejdelší v celé České republice. Celá západní větev III. koridoru z Prahy do Chebu, stavba za více než 55 miliard Kč, má být hotova v roce 2016 a zkrátí dobu jízdy z Prahy do Plzně na polovinu pod hodinu.
Podle generálního ředitele společnosti Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) Jana Komárka se současná trať mezi Rokycany a Plzní zkrátí o více než šest kilometrů. Doba jízdy se díky vyšším rychlostem – u souprav s výkyvnými skříněmi až 160 kilometrů za hodinu – zkrátí ze současných dvaceti minut na polovinu. Více než polovinu nákladů budou tvořit dva jednokolejné tunely, podle hlavního projektanta stavby Ivana Pomykáčka ze SUDOP Praha nadstandardně bezpečné. Oba budou propojeny s únikovými východy po 350 metrech, i když evropské normy povolují až 600 metrů. Analýza krizových stavů vychází se zkušeností z Rakouska a Švýcarska. Do tunelu, v němž budou vlaky jezdit až 200 kilometrů v hodině, budou moci zajíždět hasičské vozy.
Dodavatel stavby se začne hledat v březnu
„Výběrové řízení na dodavatele stavby vyhlásíme v březnu 2010,“ řekl ředitel plzeňské SŽDC Václav Šťastný. Dosud podle něj běží jednání s několika posledními soukromými vlastníky pozemků na nové trati. Pozemky nad tunelem, při jehož stavbě se za dva roky vytěží přes milion kubíků zeminy, vyřešil nový stavební zákon. Václav Šťastný uvedl, že SŽDC bude spolupracovat při stavbě se všemi městy a obcemi na trase a bude zvát jejich zástupce na kontrolní dny.
Podle Miroslava Kostky ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) je už na příští rok na stavbu vyčleněno 470 milionů Kč. Akce nezahrnuje stanice Rokycany a Plzeň. Asi polovina ze 14kilometrového nového úseku povede po „zelené louce“. Po jeho dokončení v roce 2014 zůstane po současné trati u Ejpovic do Chrástu jedna kolej, kterou bude využívat lokálka na Radnice. Trať z Plzně-Doubravky do Chrástu bude zrušena bez náhrady. Plzeňský magistrát místo ní plánuje zřídit cyklo-stezku. Na západní větvi III. železničního koridoru z Prahy do Chebu je od letošního roku hotový úsek Plzeň – Stříbro. Dále se stavějí části Stříbro – Planá, Planá – Cheb, Rokycany – Zbiroh a Zbiroh – Beroun. Technicky i finančně nejnáročnější bude stavba Praha – Beroun asi za 33 miliard Kč, která by měla být zahájena v letech 2012 až 2013.
(čtk)