9. listopadu 2009
Sedmý říjnový den slavnostně skončila racionalizace tratě Zdice – Protivín. Provoz na téměř 90 kilometrů dlouhé trase spojující Středočeský a Jihočeský kraj je díky zavedení moderní technologie řízen dálkově z jediného dispečerského centra v železniční stanici Březnice. Racionalizace tratě významně zvýšila bezpečnost provozu a umožnila zrychlit železniční dopravu. Investorem stavby byla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).
Podle generálního ředitele SŽDC Jana Komárka je trať z Protivína do Zdic významnou regionální i vnitro-státní součástí železniční sítě v České republice. „Racionalizací úseku, tedy zejména zavedením dálkového řízení provozu a zvýšením bezpečnosti, jsme navázali na odkaz železničních stavitelů z minulých století a zavedli traťové parametry nezbytné pro moderní řízení a provoz železnice ve století jedenadvacátém,“ prohlásil. Trať je nyní vybavena řídicím a zabezpečovacím systémem umož-ňujícím dálkové ovládání výhybek, návěstidel a dalších zařízení. Obsluhující dispečer má aktuální informace o stavu všech technologických systémů a o pohybu vlaků v celém řízeném úseku.
Základem je zabezpečovací zařízení ESA 33
Traťový úsek Zdice-Protivín byl osazen moderním zabezpečovacím zařízením ESA 33, které využívá plně elektronických panelů EIP (Electronic Interface Panel). Jde o zařízení s bezkontaktním rozhraním, díky němuž je ESA 33 jako celek velmi spolehlivé a vyžaduje nižší nároky na údržbu a zastavěný prostor než jeho předchůdce ESA 11. Zásadním přínosem panelu EIP je jeho kompatibilita s dalšími elektronickými zařízeními, jako jsou počítače náprav PZN-1, kolejové obvody KOA1, autoblok ABE-1 a další. Zařízení ESA 33 je systém s vyšší bezpečností, který plně respektuje evropské standardy a předepsanou integritu bezpečnosti SIL-4. Díky racionalizaci je nyní na trati dálkově ovládáno 11 stanic.
Racionalizace provozu je moderním trendem
Dálkový přenos zajišťuje nový komunikační systém zabezpečovacího zařízení KSZZ, vybavený vlastní diagnostikou a záznamem činnosti. „Racionalizace tratí je v poslední době trendem v celé Evropě. Nejmodernější technologie zvyšují plynulost a bezpečnost v železničním provozu,“ uvedl generální ředitel společnosti AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Zhotovitelem stavby „Racionalizace tratě Zdice-Protivín“ byla AŽD Praha, s. r. o. Náklady na realizaci dosáhly částky 425,9 milionu Kč. Financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.
(tj)