18. dubna 2012

Zástupci členských zemí Evropské unie se 22. března v Bruselu shodli na návrhu nařízení o hlavních zásadách Evropské komise pro budoucí rozvoj komplexní transevropské dopravní sítě (TEN-T). Podle českého ministra dopravy Pavla Dobeše je finální podoba dokumentu kompromisem zohledňujícím společnou pozici, kterou v lednu zaslaly dánskému předsednictví a Evropské komisi státy V4.
„Z tohoto důvodu mohla Česká republika podpořit přijetí obecného přístupu,“ řekl Pavel Dobeš. Nyní se podle něj dají očekávat náročná jednání s Evropským parlamentem a bude potřeba pokračovat i v diskusi k financování dopravní infrastruktury, zejména k nástroji na propojení Evropy (CEF).
„Máme koncepci panevropské dopravní sítě,“ řekl po jednání ministrů dopravy evropský komisař pro dopravu Siim Kallas. Síť TEN-T byla rozdělena na dvě podsítě. Podle metodiky Evropské komise budou dálnice, silnice, rychlostní komunikace a železniční tratě, které spojují mnohamilionové aglomerace, zařazeny, do základní sítě, která by měla být vybudována do roku 2030. Ostatní komunikace zařazené do sítě TEN-T skončily ve druhém balíku, který by měl být realizován do roku 2050. Diskuse se nyní povede zejména o financování mnohamiliardových investic.
Evropská komise sice prosazuje, aby základní síť TEN-T byla hotova do roku 2030, členské země Evropské unie se však musí samy rozhodnout, kdy budou dílčí projekty na svých územích realizovat. „Kromě obecného termínu neexistují žádné závazné lhůty pro realizaci jednotlivých projektů, plně se respektuje rozpočtová autonomie členských států,“ upozornil německý ministr dopravy Peter Ramsauer, který vedl v Bruselu i bilaterální jednání s českým ministrem dopravy Pavlem Dobešem zejména na téma zařazení úseku vysokorychlostní tratě Ústí nad Labem – Drážďany do globální sítě TEN-T. Tento přeshraniční úsek nebyl dosud zařazen s odůvodněním, že není součástí národního dokumentu Spolkového plánu rozvoje dopravních cest, a proto nelze požadovat jeho zařazení do revize TEN-T. Peter Ramsauer přislíbil, že v aktualizaci Spolkového plánu rozvoje, která bude platit do roku 2015, se tento nedostatek napraví. „S panem minis-trem Ramsauerem jsme si také potvrdili, že rychlé železniční spojení v úseku Praha – Mnichov považujeme za velmi zásadní a strategické,“ uvedl Pavel Dobeš, který také navrhl provést nové hodnocení zohledňující skutečný potenciál tohoto úseku.
Společenství evropských železnic a infrastrukturních společností (CER) a Asociace evropského železničního průmyslu (UNIFE) v zásadě vítají obecné principy budování transevropské sítě TEN-T v podobě, v jaké je schválili ministři dopravy členských států Evropské unie. Oběma asociacím se však nelíbí, že pravděpodobně nebude povinné vybavení tratí zařazených do sítě TEN-T společným evropským systémem řízení železniční dopravy ERTMS. Plně využít tento systém by totiž údajně bylo možné jen v případě, že by se systém rozšířil pokud možno do všech členských států EU a byl samozřejmostí ze-jména na páteřních evropských koridorech. „Služby na železnici mohou být tak dobré, jak dobrá bude železniční infrastruktura. Vyzýváme proto členské státy Evropské unie, aby zajistily nezbytné finanční prostředky pro to, aby se navrhovaná síť stala realitou,“ řekl výkonný ředitel CER Libor Lochman.
Podle generálního ředitele UNIFE Philippa Citroëna je jednoznačným zájmem železničního průmyslu realizovat tak ambiciózní projekt, jako je vybudování sítě TEN-T. „Tento plán je v souladu s evropskou Bílou knihou o dopravě,“ zdůraznil Philippe Citroën. Dodal, že při budování sítě TEN-T je nezbytné stanovit jasné cíle a termíny a zaměřit se na interoperabilitu evropské železniční sítě.
Tomáš Johánek