30. července 2009
Ministerstvo dopravy pošle ještě před odchodem úřednického kabinetu ministrům k projednání návrh na desetiletou smlouvu s Českými drahami. Smlouva by mohla platit už na příští rok, oznámil mluvčí resortu Karel Hanzelka. Podle mluvčího to nic nemění na záměru úřadu otevřít během deseti let 75 procent železničního trhu konkurenci. Smlouva s Českými dráhami by tomu neměla nijak bránit. Její součástí bude totiž i klauzule, která umožní vyjmout každý rok až 15 procent výkonů v dálkové dopravě a nabídnout je zájemcům ve výběrovém řízení. Dlouhodobá smlouva má nicméně dát Českým drahám větší podnikatelskou jistotu a možnost investovat do vozového parku. Dosud rychlíky objednává ministerstvo dopravy automaticky u Českých drah, vždy na jeden rok. Loni za ně zaplatilo 3,3 miliardy Kč, letos to bude ještě o půl miliardy více. V budoucnu by se o tuto částku mělo dělit více dopravců, první tendr by se měl uskutečnit příští rok, první soukromý rychlík by mohl začít jezdit v prosinci roku 2011. Odboráři se bojí liberalizace trhu Dlouhodobou smlouvu státu s Českými drahami prosazují odboráři z Odborového sdružení železničářů, kteří vůči liberalizaci trhu vznášejí řadu výhrad. Zástupci odborů se nedávno sešli s ministrem dopravy Gustávem Slamečkou a na stejné téma jednali i s premiérem Janem Fischerem. Vymohli si slib, že současná úřednická vláda žádný tendr na železnici nevypíše. Podle místopředsedy sdružení Jaroslava Pejši premiér souhlasil s tím, aby každý tendr na železnici schvalovala vláda, nikoliv pouze ministerstvo. Jan Fischer údajně kladně hodnotil i dlouhodobou smlouvu s drahami. Podle premiérova mluvčího Romana Proroka Jan Fischer odboráře vyslechl a vzal jejich stanoviska na vědomí, žádná dohoda však nebyla sjednána. Liberalizace údajně znevýhodní České dráhy Podle Jaroslava Pejši by byly dráhy v případě otevření trhu v nevýhodě oproti konkurenci, neboť dlouhodobě neměly dostatek prostředků na investice do nových vozidel. Do roku 2002 se navíc místo státu staraly o kolejovou infrastrukturu. Vnitřní dluh Českých drah odhadl Jaroslav Pejša na 20 miliard Kč. Otevření trhu v roce 2010 proto odbory považují za předčasné.
(čtk)