UIC schválila novou řídicí strukturu

Mezinárodní železniční unie

Mezinárodní železniční unie (UIC) – nejstarší mezinárodní nevládní organizace v odvětví dopravy – uspořádala na počátku léta v kanadském Montrealu sérii významných jednání všech svých výkonných orgánů. Mezi klíčová rozhodnutí valného shromáždění, jehož se zúčastnili zástupci 140 členských drah, patřilo schválení nové řídicí struktury. Současně valné shromáždění také obnovilo řádné členství Ruských drah (RŽD) a potvrdilo tak návrat ruského dopravce do řad mezinárodní organizace. V průběhu zasedání se uskutečnila všechna statutární jednání organizace: jednala výkonná rada UIC, její valné shromáždění i světový výkonný výbor. Nové světové schéma V návaznosti na Prohlášení z Dillí, které statutární orgány UIC schválily loni, valné shromáždění jednalo o novém celosvětovém pojetí činnosti organizace. To by mělo umožnit decentralizovanou spolupráci a plnit potřeby členů ze všech regionů. Podle nové řídicí struktury bude UIC působit l na globální úrovni (jako světová federace) pod vedením valného shromáždění a výkonné rady (která se rozšiřuje, aby respektovala různé regiony ve světě); l na regionální úrovni – organizace zřizuje pět regionů (Asie, Afrika, Evropa, Střední východ a obě Ameriky). Jako první z nich vytvořila regionální shromáždění pro Střední východ, které ustavila během zasedání skupiny generálních ředitelů drah této oblasti v Istanbulu krátce po montrealském kongresu. Jeho prvním předsedou bude od 1. ledna příštího roku generální ředitel tureckých drah TCDD Suleyman Karaman, sídlem regionálního vedení bude Teherán. Regionální shromáždění budou disponovat velkým stupněm samostatnosti, aby mohla podporovat rozvoj regionálních drážních projektů a přispívat tak ke „globálním cílům“ zakotveným v celosvětových programech UIC. Vznikla Bezpečnostní platforma Valné shromáždění dále schválilo utvoření Bezpečnostní platformy (Security Platform), jež by se měla stát místem diskusí a výměny zkušeností na téma bezpečnosti drážní dopravy. Na činnosti platformy by se měli podílet vedoucí bezpečnostní pracovníci, pracovníci drážní policie a policejních sborů, ale také zástupci mezinárodních institucí činných na tomto poli. Současně valné shromáždění provedlo personální změny v řadě funkcí. Za zmínku stojí jmenování Miroslawa Kanclerze z polských drah PKP manažerem pro střední a východní Evropu v oddělení UIC pro drážní podniky. Dva kulaté stoly Světový výkonný výbor UIC v rámci zasedání zorganizoval dva kulaté stoly pod názvy Bezpečnost a role regulátorů a Role železniční dopravy v globálních logistických řetězcích. Zatímco v prvním z nich měli hlavní slovo zástupci federálního drážního úřadu USA a představitelé ministerstev dopravy Japonska, Indie a Kanady, v druhém diskutovali především zástupci velkých zákazníků, například společností Mitsui či Sinotrans Canada. S příspěvkem vystoupila rovněž představitelka Evropské komise Sanna Kuukka. Kongres drážního výzkumu Sedmého světového kongresu drážního výzkumu, který se konal těsně před zasedáním UIC, se zúčastnilo 730 delegátů ze 41 zemí celého světa. Letošní motto Společně pro pokrok (Progressing together) zdůraznilo přednosti partnerství a vytváření synergií mezi výzkumnými institucemi. Příští, osmý kongres UIC se uskuteční v květnu roku 2008 v korejském hlavním městě Soulu. Jeho motto bude znít Na cestě ke světové dráze (Towards a global railway).

Ing. Jiří Kladiva, CBC

spinner