Metrans

Metrans dále zvýšil objem přeprav do přístavů

Největší český operátor METRANS vykázal v loňském roce podle vlastních údajů nárůst intermodálních přeprav o 18 procent. Finanční obrat společnosti dosáhl 2,07 miliardy Kč (v roce 2002 1,67 miliardy Kč) a vyústil v kladný hospodářský výsledek. Počet zaměstnanců podniku se současně zvýšil z 220 na 256.

Systém mezinárodních spojů Hamburk-Praha a Bremerhaven-Praha METRANS provozuje s četností kolem 24 vlaků týdně

v obou dvou směrech. Doba jízdy vlaku se v současné době pohybuje mezi 18 a 22 hodinami. Na tyto mezinárodní spoje navazují prakticky denní spojení mezi Prahou a Zlínem, Prahou a Dunajskou Stredou a Prahou a Györem. Dynamicky se loni vyvíjely přepravy do Hamburku (115 689 TEU), jejichž objem se meziročně zvýšil o 16,5 procenta, ale i do přístavu Bremerhaven

(29 669 TEU). V absolutním vyjádření přepravil loni METRANS do severoněmeckých přístavů o 15 287 kontejnerů více než v roce 2002.

Celkem se na všech čtyřech terminálech skupiny METRANS v Praze-Uhříněvsi, Zlíně, slovenské Dunajské Stredě a maďarském Györu přeložilo 412 342 TEU. Nárůst o 14 procent vykázaly námořní kontejnery. Terminál v Uhříněvsi se s loňskými 281 105 TEU řadí mezi největší v regionu střední a východní Evropy. Na ploše 204 tisíc m2 je jedenáct kilometrů kolejí včetně seřazovacího nádraží se sedmi kolejemi. Vedle překladu se v terminálu kontejnery také udržují a deponují pro více než padesát rejdařů a pět leasingových společností. Pravidelně se na ploše terminálu nachází vedle více než pěti set plných kontejnerů

i kolem dvou tisíc deponovaných prázdných kontejnerů, které se v něm zdržují v průměru čtrnáct dní. Investice do terminálu loni podle údajů společnosti přesáhly 90 miliónů Kč, celkem bylo na jeho vybudování a vybavení odpovídající technikou včetně řady překládacích mechanismů a vlastních lokomotiv vynaloženo přes 604 miliónů Kč, převážně z úvěrových zdrojů.

Terminál ve Zlíně s plochou 40 tisíc m2 loni dosáhl obratu 82 300 TEU, terminál v Dunajské Stredě (25 tisíc m2) 41 848 TEU a terminál v Györu 7093 TEU, které se dopravovaly přes Českou republiku.

www.metrans.cz

METRANS, a. s., je stoprocentním vlastníkem dceřiných společností METRANS (Deutschland) GmbH v Hamburku a Bremerhavenu, METRANS (Danubia), a. s., v Dunajské Stredě, METRANS (Danubia) Kft., v Györu a HHLA–LCP, a. s., Praha. Vlastní také 49procentní podíl v provozní společnosti Container Terminal Györ.

METRANS vznikl v červenci roku 1991 původně jako specializovaná společnost pro rozvoj kombinovaných přeprav. V roce 1991 byl spoluzakladatelem prvního československého národního operátora CS EUROTRANS Žilina, který Československo zastupoval v Mezinárodní unii společností kombinované dopravy silnice/železnice UIRR. V únoru roku 1992 byl z tehdejšího Československa vypraven první ucelený vlak kombinované dopravy z Prahy do Hamburku. Náročný investiční program byl realizován po vstupu strategického partnera Hamburské překladištní a skladové společnosti (HHLA) postupně v letech 1995 až 1997 (nyní vlastní zhruba 50 procent akcií společnosti). V roce 1999 do společnosti vstoupila (respektive navýšila základní jmění) i dceřiná společnost Německé dráhy (DB) pro nákladní dopravu, DB Cargo Aktiengesellschaft Mainz, která od roku 1999 vlastní přibližně 34 procent jejích akcií. Zbývajících 16 procent akcií je v rukou původních drobných akcionářů.

Činnost společnosti METRANS byla v listopadu roku 2000 v Janově oceněna Evropskou komisí a Evropskou intermodální asociací (EIA) cenou „Nejlepší intermodální projekt ve střední a východní Evropě“. METRANS je jako jediný podnikatelský subjekt členem EIA v Bruselu. Je také členem Svazu spedice a logistiky ČR a Svazu dopravy.

spinner