27. března 2012

PRAHA 27.3. – Ministerstvo dopravy odeslalo do Úředního věstníku Evropské unie a do národního informačního systému veřejných zakázek oznámení o zahájení nabídkového řízení na železničního dopravce mezi Ostravou a Olomoucí. Tím bylo fakticky zahájeno otevírání trhu veřejných služeb v přepravě cestujících v oblasti dálkové železniční dopravy.
„Pro ministerstvo dopravy je otevření trhu veřejných služeb na železnici zásadní prioritou, nikoli však samoúčelně, ale s cílem dosažení co nejlepšího poměru mezi cenou veřejných služeb a jejich dosahovanou kvalitou,“ oznámil ministr dopravy Pavel Dobeš. Předmětem nabídkového řízení bude výběr dopravce, který bude za ekonomicky nejvýhodnějších podmínek poskytovat kvalitní cestování. Mezi ně se řadí například částečná nízkopodlažnost vozidel, klimatizace vnitřních prostor nebo také poskytnutí internetového připojení, zajištění občerstvení ve vozidlech apod.
Termín pro podání nabídek je stanoven do 10. července 2012 s tím, že s vítězným uchazečem bude uzavřena smlouva od začátku platnosti jízdního řádu pro období 2014/2015 (od 14. prosince 2014) na dobu následujících patnácti období platnosti jízdního řádu, tedy do konce platnosti jízdního řádu pro období 2028/2029.
Ministerstvo dopravy posunulo termín pro vstup nového dopravce na trať Ostrava – Olomouc na konec roku 2014. Původně měl začít vozit cestující o rok dříve. Úřad to odůvodnil žádostí Českých drah a firem Veolia Transport a Viamont Regio, které o se o zakázku ucházely. Podle nich by neměli dopravci dost času na koupi vlaků, které ministerstvo pro trať požadovalo.
Trať mezi Ostravou a Olomoucí byla pro tendr vybraná jako pilotní projekt, protože jde o relativně izolované spojení. Případné chyby se tak neprojeví v celé síti a bude je podle ministerstva dopravy možné odstranit před druhým tendrem. Ještě do konce letošního roku by se mělo vypsat výběrové řízení na dopravce pro další dvě trati z Prahy do Ústí nad Labem a Chebu respektive do Děčína.