ČD Cargo

MD chce zachovat jednotlivé vozové zásilky u ČD Cargo

MD chce zachovat jednotlivé vozové zásilky u ČD Cargo

PRAHA 28.6. – Ministerstvo dopravy si přeje zachovat jednotlivé vozové zásilky, které kvůli jejich ztrátovosti chtělo vedení ČD Cargo přestat vozit. Zároveň úřad zadal vedení železničního dopravce do konce července vypracovat plán, na základě kterého by ČD Cargo na konci roku neskončilo s provozní ztrátou. Informoval o tom po skončení takzvané malé dopravní tripartity předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Jaroslav Pejša.

Podle Pejši je požadavek na vyrovnané hospodaření ČD Cargo spíše nereálný. Do konce května firma hospodařila s provozní ztrátou 415 milionů Kč proti původnímu plánu. Do konce roku firma předpokládá, že skončí s výsledkem o 800 milionů horším, než jaké vyhlídky si stanovila vloni.

Problematiku jednotlivých vozových zásilek ministru Pavlu Dobešovi prezentoval předseda představenstva Gustav Slamečka na příkladu posouzení rentability tohoto druhu dopravy v českobudějovickém regionu. V něm je podíl jednotlivých kusových zásilek z celkem devíti regionálních správ Carga nejpočetněji zastoupený. „Na výsledky této studie naváže rozbor rentability vozových zakázek i ve zbylých regionech, což si vyžádal ministr, uvedl mluvčí Carga Jakub Ptačinský.

Podle ČD Cargo existují dvě možnosti, jak přepravu kusových zásilek udržet. „Jednou z nich je snížení ceny za železniční dopravní cestu a druhou variantou je otázka omezení části těchto přeprav,“ dodal Ptačinský. Diskusi o snížení ceny za dopravní cestu by podle výkonného ředitele Petra Kašíka chtěl otevřít i Svaz dopravy České republiky. Vysoká cena za dopravní cestu je podle něj jednou z největších překážek pro železniční přepravu, aby mohla úspěšně konkurovat dopravě silniční. Pro železniční nákladní dopravce dnes tvoří poplatek za správu kolejí 30 až 40 procent všech nákladů a výše těchto plateb je jedna z nejvyšších v Evropě.

Podle vedení Carga je přeprava jednotlivých zásilek dlouhodobě ztrátová, ale ČD Cargo má jako národní dopravce povinnost tuto přepravu provozovat. „Za současné ekonomické situace je nutné provést revizi tohoto druhu dopravy, uvedl Ptačinský. Jednotlivé zásilky tvoří zhruba 45 procent přepravených objemů národního dopravce. Zrušením tohoto typu dopravy by o práci mohlo přijít až 1200 zaměstnanců. Včetně úředníků nyní ČD Cargo zaměstnává 9500 lidí. Výnosy společnosti z nákladní dopravy vloni Cargu vzrostly o dvě procenta na 14,3 miliardy Kč. Firma loni rovněž snížila ztrátu z 853 milionů korun v roce 2010 na zhruba 60 milionů Kč.

(čtk)

spinner