20. září 2013

PRAHA (19.9.) – Ministerstvo dopravy chce do konce letošního roku vypsat soutěže na další tři rychlíkové tratě. Návrh harmonogramu otevírání železničního trhu na návrh ministra dopravy schválila vláda. Celkem pět linek by tak na přelomu let 2016 a 2017 mělo mít provozovatele vybrané v otevřeném nabídkovém řízení. Pro tendr je připravena trať z Prahy do Chebu přes Karlovy Vary a Ústí nad Labem, z Prahy do Děčína přes Roudnici, spojení Plzně a Mostu, Liberce s Pardubicemi a spojení Liberce s Ústím nad Labem.
„Jde o nezbytný krok ke zlepšení situace v železniční dopravě. Chceme, aby občan dostal co nejlepší službu za co nejméně peněz. Zároveň ale má i nadále výraznou pozici vlajkový státní dopravce. Konkurenční prostředí pomůže České dráhy rozhýbat, nadále ale budou pojistkou tam, kde by tržní prostředí ohrozilo dopravní obslužnost,“ uvedl ministr dopravy Zdeněk Žák.
„Naší ambicí je, abychom dosáhli pro stát výhodnější ceny, než tomu bylo dosud, a zároveň nenabourali funkčnost celého dopravního systému, ve kterém stále zůstává výrazná pozice vlajkového státního dopravce," pokračoval Zdeněk Žák. Prioritou je zachování dopravní obslužnosti a hned za tím stojí ekonomičnost provozu. Soutěžení tratí nemá podle Žáka za cíl vyměnit současného dopravce za soukromé společnosti, ale vytvořit tržní prostředí. Zdravé by naopak bylo, kdyby národní dopravce dokázal v některých z těchto řízení uspět, dodal.
Nový dopravce vzešlý z tendrů by měl na těchto tratích začít jezdit na přelomu let 2016/ 2017. O rok později by se k nim měla připojit i trať mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov, pro kterou úřad vypsal tendr na jaře loňského roku a která měla být pilotní soutěží pro následující výběrová řízení v rámci liberalizace trhu.
Zájem přihlásit se do nových tendrů projevili už největší rivalové v osobní železniční dopravě – České dráhy a RegioJet. „Budeme se snažit přihlásit na všechny tyto tratě," řekl šéf RegiJetu Radim Jančura s tím, že pro soukromého dopravce jsou všechny tratě stejně lákavé, protože ztrátu z provozu na nich hradí stát. Tam kde jezdí málo cestujících, jsou dotace na pokrytí ztráty vyšší než na tratích s větším provozem, dodal.
Zúčastnit se výběrových řízení chtějí i ČD, mluvčí dopravce Radek Joklík ale poznamenal, že dosud nejsou známé podmínky těchto soutěží. Neví se, jestli bude ministerstvo dopravy požadovat nová vozidla, jak tomu bylo v případě tendru na spojení Ostravy s Olomoucí přes Krnov, nebo budou stačit modernizované vozy. Vysoutěžit nová vozidla se totiž státnímu dopravci nepodařilo a do uvedeného výběrového řízení se nakonec nepřihlásil.