Maďarsko

Maďarsko začalo povolovat provoz zahraničních vozů

Maďarsko začalo povolovat provoz zahraničních vozů

Zahraniční nákladní vagony, které nejsou opatřeny označením úmluvy RIV, potřebují pro provoz v Maďarsku od 1. července nové typové schválení a povolení pro národní železniční síť. Na novou proceduru upozornil maďarský úřad pro bezpečnost železniční dopravy UVH Hivital Evropskou železniční agenturu ERA a Mezinárodní železniční unii UIC. Podle svého vyjádření postupuje v duchu evropské směrnice 2008/57 o interoperabilitě.

U typového schvalování bude UHV Hivital vozy sám prověřovat. Úřad bude zkoumat technický stav, rozsah a způsob údržby. Žadatelé budou muset předkládat řadu dokumentů, mimo jiné podklady schvalovacího řízení státu, který uvedení vagonu do provozu povolil. Veškerá dokumentace musí být oficiálně přeložena do maďarštiny. Kolejový materiál dostane nalepovací štítek s národním označením „H“ a bude zanesen do národního registru s poznámkou „provoz v Maďarsku povolen“. Procedura je zpoplatněna.

UIP: Maďarský postup je v rozporu s komunitárním prá­vem

Vagony bývalých státních drah schválené do provozu před 19. červencem roku 2008 projdou zjednodušeným schvalovacím řízením. UVH Hivital jim nebude vystavovat povolení k provozu, ale pouze potvrzení o shodě. Zkrácený postup odůvodňuje tím, že vagony ustanovení RIV nesplňují v plném rozsahu.

Před otevřením evropského železničního trhu konkurenci schválením evropských směrnic zajišťovala úmluva RIV nasazení vagonů v mezinárodním provozu. Současný systém vychází ze všeobecné dohody o používání vagonů a technické specifikace pro interoperabilitu. Zahraniční vlastníci a provozovatelé vagonů společně se zastřešujícím svazem UIP (Mezinárodní unie kolejových vozidel) tvrdí, že maďarský postup je v rozporu s právem Evropské unie. Procedurám se nicméně podřídí, aby neriskovali průtahy při schvalování.

n

spinner