Evropská unie

Liberalizace drážního trhu vázne

Evropský železniční trh ještě stále není plně liberalizován a snahy Bruselu o otevření evropských sítí konkurenci opakovaně narážejí na nedůslednost i odpor některých členských zemí. V hodnocení postupu členských zemí při implementaci tzv. Prvního železničního balíčku, které na konci července v Modrém dopisu rozeslala vládám 24 států Evropské unie, to uvedla Evropská komise. Komise se při hodnocení zaměřila na nedostatky při zavádění směrnic 91/440 a 2001/14 do národních právních řádů.

Z přehledu vyplývá, že například v Německu chybí dostatečný tlak na snižování cen za užívání železniční infrastruktury. V zemi není k dispozici žádný účinný nástroj, který by provozovatele – společnost DB Netz – nutil ke snižování nákladů a tím i účtovaných cen. Kromě toho není dostatečně zajištěna nezávislost („neutralita“) DB Netz.

V mezinárodním srovnání si ovšem Němci se dvěma hlavními výtkami nestojí tak špatně.

Nejdelší seznam prohřešků vykázal železniční trh ve Španělsku (10), následovalo Slovinsko s devíti a Francie se sedmi nedostatky. „Vzorné dítě“ liberalizace železnic, Velká Británie, dostalo od Evropské komise jedinou výhradu. Španělsku, Slovinsku a Francii Evropská komise vytkla především to, že nenaplnily hlavní bod směrnice 91/440 a neoddělily železniční infrastrukturu od vlastního provozu.

(tj)

spinner