Regionální železniční doprava

Kraje si za osobní železniční dopravu budou muset připlatit

Kraje si za osobní železniční dopravu budou muset připlatit

OLOMOUC (5.4.) – Krajské samosprávy letos za zajištění osobní železniční dopravy na svých územích zaplatí proti původnímu plánu miliony korun navíc. Důvodem je zvýšení poplatku za použití kolejí. Ministerstvo dopravy už zdražení dopravní cesty schválilo, má platit od 1. července. Informoval o tom náměstek olomouckého hejtmana Alois Mačák (ČSSD).

„Pro nás nepochopitelně by od 1. července měla být zdražena dopravní cesta a to tak, že za osobní vlaky by navýšení platilo pouze pro kraje. Naopak stát zlevní nákladní dopravu," uvedl Mačák, podle nejž úprava poplatků už vyšla v cenovém věstníku ministerstva financí. „Pokud by toto zdražení dopravní cesty prošlo, tak pro Olomoucký kraj by navýšení od července do konce letošního roku činilo zhruba 8,5 milionu korun a příští rok už tato částka vzroste na 17 milionů. My si samozřejmě dokážeme představit, že bychom peníze investovali jinak,“ podotkl Mačák.

Ministerstvo dopravy záměr výhledově zvýšit poplatky za použití kolejí pro osobní dopravu a snížit platby pro nákladní dopravce oznámilo loni na podzim. „V současné době máme významnou disproporci v ceně za užití dopravní infrastruktury pro osobní a nákladní dopravu," řekl tehdejší ministr dopravy Pavel Dobeš. Nákladní železniční dopravci se na vybraném poplatku podílejí zhruba 90 procenty. Nové tarify mají podle ministerstva rozdíl mezi osobní a nákladní železniční dopravou zmenšit.

Vedení asociace krajů chce podle Mačáka jednat s ministerstvem dopravy, aby chystané zvýšení poplatků ještě přehodnotilo. „Jinak to budeme muset platit ze svého rozpočtu. Bylo by nutné zvýšit rozpočtovanou částku, kterou pro letošní rok schválily orgány kraje. Myslím si, že je to jeden z klacků hozených pod nohy krajům,“ míní Mačák.

Mačák upozornil, že navíc hrozí zánik memoranda o dopravní obslužnosti, které kraje uzavřely s vládou Jana Fischera a Českým drahami. „Je předpoklad, že od ledna příštího roku by toto memorandum nemuselo být plněno jako nyní. Ministerstvo dopravy má názor, že financování by šlo přes rozpočtové určení daní," uvedl Mačák.

Připomněl, že na ztrátové regionální železnice stát ročně posílá krajům 2,6 miliardy Kč, které je poté vyplácejí ČD. Pokud by dotace byly stanoveny na základě rozpočtového určení daní, tak kvůli špatné kondici tuzemské ekonomiky mohou výrazně klesnout. Olomoucký kraj ročně dostává od státu na zajištění provozu regionálních tratí 210 milionů Kč. „Pokud je nedostaneme, tak bychom museli omezit dopravní obslužnost o 40 procent. Byl by to velký zásah do celého systému veřejné dopravy," varoval Mačák.

(čtk)

spinner