1. listopadu 2011

Asociace krajů ČR a ministerstvo dopravy se dohodly na financování regionálních železnic na příští rok. Příspěvek krajům pro dotování prokazatelné ztráty zůstane ve výši 2,6 miliardy Kč, kterou krajům zaručilo memorandum podepsané předchozí vládou Jana Fischera. Minulý týden to na tiskové konferenci v Praze uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš.
Právní závaznost memoranda zpochybňují ministr financí Miroslav Kalousek i premiér Petr Nečas. Miroslav Kalousek pro příští rok navrhoval prostředky krajům snížit o 300 milionů Kč. Podle předsedy asociace krajů Michala Haška však kraje trvají na státních dotacích v plné výši i v následujících letech.
Pavel Dobeš upozornil na to, že grafikony pro jízdní řády na jednotlivých tratích pro příští rok jsou již odevzdané, a není tedy prostor pro jakékoliv snižování objemů přepravy. V roce 2012 tak zůstane objem regionální dopravy na současné úrovni a otázka platnosti memoranda se podle něj bude vztahovat až na následující roky. Hejtmani požadují, aby Pavel Dobeš dohodl schůzku krajů s předsedou vlády a ministry financí a dopravy, na které by se financování regionální dopravy po roce 2012 projednalo. Vzhledem k ujištění ministerstva dopravy, že se dopravní obslužnost v příštím roce snižovat nebude, a budou tedy naplněny podmínky memoranda, zanikl podle Michala Haška důvod, aby se asociace krajů dotací domáhala soudně.
Výpadek ve financování navrhuje asociace krajů pokrýt snížením spotřební daně z paliv a maziv o 2,5 procenta. Tím by se podle hejtmana a stínového ministra dopravy za ČSSD Milana Chovance zvýšil výběr daně o pět až devět mi-liard Kč. Ze získaných prostředků by se uhradilo 300 milionů Kč pro regionální železnice, zbytek by bylo možné převést do Státního fondu dopravní infrastruktury, který rovněž trpí nedostatkem prostředků, uvedl Milan Chovanec.
Vlastní návrh na pokrytí třísetmilionového výpadku financování má i ministerstvo dopravy, ale Pavel Dobeš jej odmítl upřesnit s tím, že jej nejdříve musí projednat s asociací krajů.
Hejtmani se postavili za Jaroslava Palase
Vedle financování železnic probírali hejtmani s minist-rem i odvolání svého zástupce Jaroslava Palase z dozorčí rady Českých drah. Podle Michala Haška se s tímto krokem kraje nesmíří. Nadále budou požadovat, aby byly v dozorčí radě ČD zastoupeny, protože se významně podílejí na objednávce dopravy. Michal Hašek nevyloučil ani možnost, že by hejtmani mohli požadovat návrat odvolaného Jaroslava Palase. Jeho odvolání ministerstvo dopravy prosadilo v první polovině října s odůvodněním, že hejtman by se mohl dostat do střetu zájmů, pokud by ve funkci setrval a hájil zároveň kraje i České dráhy (viz str. 10).
(čtk)