9. srpna 2012

Železnice se loni v Německu dokázala udržet v nákladní dopravě s tržním podílem 17,6 procenta na pozici z roku 2008. Velmi dobře si přitom vedli zejména konkurenti státních drah Deutsche Bahn: zatímco nákladní divize DB Schenker Rail zvýšila přepravní výkony o 4,3 procenta, privátní a regionální železniční podniky vykázaly nárůst o devět procent, tedy více než dvojnásobný.
Podle letošního vydání zprávy o konkurenčním prostředí na německém železničním trhu, kterou pravidelně zveřejňuje Deutsche Bahn, nestátní dráhy obsadily již 26 procent trhu. V dílčích segmentech, jako je kombinovaná doprava nebo doprava produktů na bázi tekutých minerálních olejů, dosáhl jejich podíl téměř 40 procent. Výkony v objemu 29 miliard tunokilometrů, které nestátní železnice v Německu realizovaly, jsou prakticky srovnatelné s celým francouzským železničním trhem v roce 2010, jedenapůlkrát vyšší než ve Velké Británii a dvakrát vyšší než ve Švýcarsku.
Konkurence Německých drah se ovšem na železnici omezuje víceméně jen na vypravování ucelených vlaků. Klasický systém přeprav jednotlivými vozy je v Německu i ve většině okolních zemí stejně jako dříve v rukou státních a bývalých státních drah. Vysoké náklady spojené s rizikovostí malých marží a extrémně silná konkurence ze strany silniční nákladní dopravy vytvářejí mnohdy nepřekonatelnou bariéru, kvůli níž se řada privátních železničních podniků neodvažuje do tohoto segmentu vstupovat.
Provoz jednotlivých vozů je náročný na seřaďování vlaků a jejich následnou organizaci, zatímco přímé vlaky pendlují pouze mezi terminály. Ceny za dopravu se nedokázaly plně zotavit z propadu v krizových letech 2008 a 2009, zatímco výdaje drah se stále výrazně zvyšují. Soustavně rostou jak personální a infrastrukturní náklady, tak i platby za energie. „Tuto nerovnováhu se nedaří plně kompenzovat ani úspornými a optimalizačními programy, ani procesy zvyšování produktivity,“ uzavřela Deutsche Bahn svou pravidelnou zprávu o konkurenčním prostředí na německém železničním trhu.
n