16. srpna 2007
Zástupci železničních asociací CER, EIM, ERFA, UIC, UIP a UIRR minulý týden po jednání s představiteli Evropské komise ve společném prohlášení uvítali podporu, kterou komise hodlá poskytnout modernizaci starších nákladních železničních vozů v zájmu snížení jejich hlukových emisí. Úsilí však nesmí ohrozit konkurenceschopnost železniční dopravy a její význam pro udržitelný způsob života, zdůraznily asociace.
V současné době se v Evropě pohybuje kolem 600 tisíc nákladních železničních vozů. Nové nákladní vozy jsou již zpravidla vybaveny „tichými“ kompozitními brzdovými špalíky. Záměrem komise je, aby se postupně nainstalovaly i do starších vozů. Cena za osazení jednoho vozu novými kompozitními brzdovými špalíky se podle asociací pohybuje kolem 4500 €.
Podle nedávné studie CER a UIC členské státy Evropské unie budou muset v dohledné době na protihlukové stěny a podobná izolační opatření vynaložit celkem deset miliard €. Další studie však prokázaly, že investice do vybavení starších vozů kompozitními brzdovými špalíky by byly cenově mnohem efektivnější. Zástupci železničních asociací proto požádali Evropskou komisi, aby navrhla postup, jakým by bylo možné pro tyto úpravy využít financí z evropských fondů.
(jet)