6. března 2012

Argumenty německého železničního a logistického koncernu Deu-tsche Bahn na podporu zachování stávajícího holdingového modelu s provozem železniční dopravy a správy železniční infrastruktury pod jednou střechou se nesetkaly s pochopením orgánů Evropské unie. Evropská komise plánuje, že do konce roku předloží návrh nové směrnice, v níž požadavek oddělení provozu a správy infrastruktury jasně definuje.
„Velmi pozorně jsme vyslechli všechna zdůvodnění, která představitelé Deutsche Bahn proti oddělení sítě a dopravy předložili. Přesto jsme dospěli k závěru, že model integrovaného železničního koncernu nepřispěje k vytvoření jednotného železničního trhu v podobě, jakou Evropská komise podporuje,“ uvedl v lednu v Bruselu Keir Fitch, náměstek ředitele kabinetu evropského dopravního komisaře Siima Kallase, na výroční konferenci asociace evropských železničních speditérů ERFA. „Chceme ovšem zdůraznit, že oddělení infrastruktury a provozu železniční dopravy není žádnou ideologickou obsesí Evropské komise,“ dodal.
Nyní Evropská komise zvažuje dvě možné podoby budoucí směrnice: ve hře je varianta nařizující zcela striktní oddělení i mírnější model definující minimální požadavky na strukturu železničního holdingu zastřešujícího správu sítě i provozování železniční dopravy. „Návrh musí zajistit, že provozovatel infrastruktury získá maximální možný prostor pro vlastní nezávislé jednání,“ řekl ředitel Evropské komise pro železniční dopravu Jean-Eric Paquet. „Pro členy sdružení ERFA je oddělení nejrychlejší a nejefektivnější cestou k zajištění spravedlivého konkurenčního boje na železnici,“ zdůraznil generální tajemník aso-ciace Pierre Tonon. Rozbití integrovaného železničního koncernu podle něj bude navíc znamenat mnohem menší zátěž pro regulační a kontrolní úřady. Prezident ERFA Francois Coart dodal, že oddělení není žádné dogma a že rozhodně není cílem železničních spedic rozbít národní železniční koncerny.
Evropská komise plánuje, že oddělení správy infrastruktury a provozu zapracuje do komplexního návrhu čtvrtého železničního balíčku, jehož součástí bude i zjednodušení certifikací kolejového materiálu a liberalizace národní osobní železniční dopravy. Evropský komisař pro dopravu Siim Kallas opakovaně potvrdil, že jeho úřad chce příslušné legislativní iniciativy předložit do konce letošního roku.
n