22. září 2009
Přerovský železniční uzel opraví za 3,3 miliardy Kč sdružení firem OHL ŽS, Eurovia CS a AŽD Praha. Předpokládaná hodnota zakázky činila při vypisování výběrového řízení 3,5 miliardy Kč. Na počátku září to oznámil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. Přestavba přerovského kolejiště je letošní největší zakázkou správy železnic. Přerov patří k nejvýznamnějším uzlům na koridoru Praha – Ostrava, koleje zde vedou do čtyř směrů. Rekonstrukce má začít ještě v první polovině září a skončí v roce 2013. V rámci rekonstrukce se zmodernizuje například zabezpečovací zařízení; rychlost vlaků po dokončení se zvýší na 160 kilometrů za hodinu. Podobná oprava jako v Přerově se uskutečnila nedávno v Kolíně, kde vlaky projíždějí rychlostí 160 kilometrů v hodině od letošního dubna. Další uzly na opravu teprve čekají Zatímco koridory z Prahy na Moravu se v minulých letech nákladně zrekonstruovaly, některé uzly včetně Kolína nebo Přerova zůstaly v původním stavu a na tratích působí jako špunt. Podobně jako Přerov je na tom i brněnská železniční křižovatka, která na rekonstrukci stále čeká. V tomto případě se ale nejprve musí vyřešit otázka, zda se bude či nebude brněnské hlavní nádraží přesouvat do jiné lokality a jaký bude v tomto případě osud současného nádraží. Přestavba železničního uzlu v Brně by mohla získat nové územní rozhodnutí ještě do konce letošního roku. SŽDC nyní připravuje podklady pro pokračování územního řízení, které Krajský soud v Brně na přelomu loňského roku z procesních důvodů přerušil. Předpokládaný termín pro pokračování řízení je letošní září. Vybudování nádraží a návazné investice jsou odhadnuty na 20 miliard Kč, výstavba měla podle původních plánů začít již letos v červnu. (čtk)