13. března 2003
Pět let od chvíle, kdy se jindřichohradecká úzkokolejka stala vlastnictvím Jindřichohradeckých místních drah (JHMD), si na počátku března připomněli v Kamenici nad Lipou na Pelhřimovsku. Oslav se na místním nádraží zúčastnily stovky lidí. Přijel i premiér Vladimír Špidla.
„Pět let dokázaly Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) úspěšně provozovat a rozvíjet veřejnou osobní i nákladní dopravu na vedlejších tratích, které předchozí provozovatel odsoudil k zániku jako naprosto neefektivní, ztrátové a bezvýznamné. To zřetelně prokazuje, že životaschopnost a efektivita regionální kolejové dopravy nesmí být posuzována podle výsledků, tvrzení či přání ‚velké‘ železnice“, řekl na oslavách ředitel JHMD Jan Šatava.
Jindřichohradecké místní dráhy podle něj navázaly na více než stoletou historii úzkokolejek. „Vůči současným Českých drahám se JHMD nevymezují jako konkurent, ale jako subjekt, který dokázal převzít provoz, kde na to síly ‚velké‘ dráhy nestačily, a zachovat úzkorozchodné tratě jako integrovanou součást české železniční sítě,“ dodal.
Vyrovnané hospodaření s dostupnými finančními zdroji společnosti umožnilo zahájit realizaci rozsáhlého programu obnovy a modernizace infrastruktury i zastaralého vozidlového parku úzkokolejek. Motorové lokomotivy jsou podle Jana Šatavy staré padesát let, osobní vagóny pocházejí z roku 1966, trať zažila poslední velkou opravu v roce 1937. Hlavním cílem do budoucích let je proto náhrada současných vagónů motorovými vozy, které by měly přinést větší komfort cestujícím i úsporu provozních nákladů. „Pak bychom se dostali i pod náklady autobusové dopravy,“ uvedl Jan Šatava.
Jindřichohradecké úzkokolejky – úzkorozchodná regionální dráha o rozchodu 760 milimetrů a celkové délce 79 kilometrů z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně – se staly vlastnictvím Jindřichohradeckých místních drah, a. s., 1. března roku 1998. Tomuto kroku podle Jana Šatavy předcházelo několikaleté období od roku 1993, kdy byly obě tratě rozhodnutím vlády určeny k privatizaci, až do roku 1997, kdy jejich tehdejší provozovatel na jedné z nich úplně zastavil provoz a na druhé jej zásadním způsobem omezil.
„Společnosti JHMD se podařilo obě tratě od Českých drah již v průběhu roku 1997 pronajmout a obnovit na nich provoz v plném rozsahu, takže změna vlastníka o rok později byla krokem, který celý tento proces završil,“ prohlásil Jan Šatava s tím, že tratě JHMD se tak staly po roce 1948 prvními veřejnými železničními tratěmi na území České republiky, jejichž provoz nezajišťují České dráhy. „Dnes není pochyb o tom, že nebýt změny provozovatele a vlastníka, legendárními jindřichohradeckými úzkokolejkami bychom se již zřejmě nesvezli,“ dodal.
(von/čtk)