22. května 2012

PRAHA 22.5. – Šéf společnosti Student Agency, která vlastní železničního dopravce Regiojet, Radim Jančura se obává případného narušení konkurence na železnici, pokud by České dráhy prodaly státu svá nádraží a peníze použily na obnovu svých vlaků. V otevřeném dopise premiérovi a některým členům vlády píše, že vláda by měla majetek, který v minulosti zdarma při transformaci státní železniční dopravy získaly České dráhy, bezplatně převést zpět na stát a zodpovědně prodat.
„Proti případnému placenému převodu nádraží z majetku Českých drah by mohla zasáhnout Evropská komise,“ varuje Jančura v dopise. Šlo by podle něj o nedovolenou podporu jednoho z dopravců. Stát by navíc z prodeje majetku, který by na něj České dráhy bezplatně převedly zpět, mohl získat 40 až 50 miliard Kč k sanování výpadků příjmů do státního rozpočtu.
Podle Romana Joklíka z tiskového oddělení ČD o nedovolenou státní podporu rozhodně nejde. České dráhy jsou standardní akciovou společností a se svým majetkem mohou nakládat v souladu s platnými zákony a s péčí řádného hospodáře. A právě požadavek řádné péče by společnost porušila, kdyby část svého majetku bezplatně převedla. Nepotřebná nádraží a pozemky musejí dráhy prodat alespoň za odhadní cenu.
Současná situace, kdy České dráhy nádraží vlastní a mají povinnost pronajímat jejich prostory dalším dopravcům, Jančurovi nevadí. České dráhy ovšem opakovaně poukázaly na to, že je vlastnictví a nutná údržba nádraží proti ostatním dopravcům znevýhodňuje.
Ministerstvo dopravy se situací zbytných nádraží dlouhodobě zabývá. Její vyřešení je podle Romana Kluzáka z tiskového odboru ministerstva dalším krokem pro narovnání tržních podmínek na české železnici. O tom zda a v jaké formě bude nepotřebný majetek Českých drah převeden na jiné subjekty ale musí rozhodnout vláda. Otázku případné nedovolené státní podpory bude ministerstvo navíc konzultovat s Evropskou komisí, dodal.