„Přidružené členství ACRI ve Svazu dopravy významně posílí dopravní odvětví“

Ing. Tomáš Ignačák (ACRI) pro DN

Březnová valná hromada Asociace podnikù českého železničního průmyslu (ACRI) kromě volby členů předsednictva a přijetí nových členských firem rozhodla také o přidruženém členství ACRI ve Svazu dopravy ČR (SD) a stanovila program priorit pro nejbližší období (viz DN 13/07). O přiblížení hlavích cílů asociace pro letošní rok, ale i o zhodnocení a meziroční srovnání železničního průmyslu v ČR jsme požádali předsedu předsednictva ACRI Ing. Tomáše Ignačáka. „Jak hodnotíte loňský rok z hlediska českého železničního průmyslu?“ „Loòský rok byl z hlediska vývoje ACRI urèitì dalším velmi významným obdobím. Díky pøedchozím personálním a organizaèním zmìnám, provedeným v letech 2003 a 2004, a dùslednému naplòování nové strategie, pøijaté v roce 2003, se podaøilo dále upevnit a posílit posta-vení a prestiž asociace ACRI a odvìt- ví èeského železnièního prùmyslu v Èeské republice i v zahranièí. Nárùst prestiže a zájmu o ACRI je patrný v øadì dosažených úspìchù a v celkovém zájmu o další spolupráci a nová èlenství. V loòském roce došlo k dalšímu rozšíøení èlenské základny o sedm nových èlenù. Za poslední tøi roky se v souvislosti s uplatnìním nové strategie ACRI èlenská základna rozšíøila z pùvodního poètu 16 èlenù na 43 èlenù v roce 2006. Tìchto 43 èlenských firem celkovì zamìstnává zhruba 21 tisíc zamìstnancù a spoleènì vytváøí roèní tržby ve výši 45 miliard Kè. ACRI není typickým zamìstnavatelským svazem, ale jako oborovì specializovaná asociace je souèasnì významným zamìstnavatelem v ÈR a èlenské firmy se nezanedbatelnì podílejí na exportu, ekonomickém rùstu spoleènosti a tvorbì hrubého domácího produktu.“ „Mùžete srovnat loòské hospodáøské výsledky èlenù ACRI s výsledky roku 2005?“ „V souèasné dobì ještì nemáme kompletní èísla od všech našich èlenù, ale podle již dostupných údajù byl loòský rok dalším úspìšným rokem našeho odvìtví a èlenských firem. Oproti pøedchozímu roku odhadujeme v prùmìru 24procentní nárùst tržeb. Tento nárùst se pozitivnì projevuje v nárùstu dalších ukazatelù, jakými jsou hospodáøské výsledky, rentabilita, poèet zamìst-nancù, rùst investièních výdajù a výdajù na výzkum a vývoj a podobnì.“ „Jaké byly hlavní pøíèiny loòského hospodáøského úspìchu?“ „Na tomto pozitivním vývoji se podílely jednak exportní úspìchy øady našich firem a jednak i rùst poptávky na domácím trhu. V loòském roce bylo poprvé možné využít Programu podpory poøízení a obnovy železnièních kolejových vozidel v regionální osobní dopravì. Díky nìmu byla poøízena jedna nová jednotka øady 471, 20 modernizovaných motorových jednotek Regionova, pìt øídicích vozidel øady 954 a 14 pøípojných vozidel øady 054. I pøesto, že v programu bylo pouze 395 milionù Kè, vytvoøil se prakticky obratem nezanedbatelný impulz pro èeskou železnici v podobì nápomoci pøi oživení osobní železnièní dopravy v øadì regionù. Souèasnì to byl také velký impulz pro øadu firem z oblasti èeského železnièního prùmyslu, a to nejen u finálních dodavatelù, ale nezanedbatelnì i u jejich subdodavatelù dílù a komponentù. Podle našeho pøedbìžného vyhodnocení vytvoøil tento program vedle efektù v oživení železnice 241 nových pracov- ních míst. Dalším nezanedbatelným efektem pro jednotlivé firmy je získání referencí, které jsou velmi dùležité pro jejich budoucí exportní aktivity.“ „Pøedpokládáte, že letos se železnièní prùmysl bude rozvíjet podobnì úspìšnì jako loni?“ „Máme pomìrnì optimistické vyhlídky i pro letošní rok. Oèekáváme, že v odvìtví dojde k dalšímu nárùstu a jednotlivé firmy naváží na loòské úspìchy. Rùst by mìl být srovnatelný s loòským rokem. Dalším výrazným impulzem, který by napomohl výraz-nìjšímu rùstu v dalších letech, by bylo úspìšné využití prostøedkù z Operaèního programu Doprava a z jednotlivých regionálních operaèních programù (ROP) na financování obnovy a modernizace železnice a kolejových vozidel.“ „Co konkrétnì by mìla pøinést spolupráce ACRI se Svazem dopravy ÈR?“ „Jak jsem již zmínil, ACRI není typickým zamìstnavatelským svazem, jedná se o specializovanou oborovou asociaci. Naopak Svaz dopravy je nejvìtším zamìstnavatelským svazem v odvìtví dopravy v ÈR. Rozvoj železnièního prùmyslu a dopravního strojírenství je bezprostøednì závislý na rozvoji odvìtví dopravy, tedy železnièní a kolejové dopravy. Existuje proto øada oblastí a témat, které nás a pøímo nebo nepøímo spojují. V rámci pøidruženého èlenství ACRI ve Svazu dopravy ÈR dojde k dalšímu významnému posílení odvìtví dopravy v ÈR. Ve Svazu dopravy bude vytvoøena nová odborná sekce železnièního prùmyslu. Naším spoleèným cílem bude zvýšení podpory rozvoje celého oboru dopravy, veøejné dopravy a železnice v ÈR. Podporovat budeme i rozvoj navazujících oborù a odvìtví vèetnì podpory železnièního prùmyslu. Dále se budeme snažit posílit vše-obecné vnímání významu železnièního prùmyslu v ÈR jako perspektivního oboru a multiplikaèních efektù pøi rozvoji dopravy a dopravní infrastruktury a pøi investicích do oboru. Specializované odborné oblasti bude ACRI zajišovat a pokrývat pøímo a souèasnì i pro celý Svaz dopravy (napøíklad zákon o drahách, železnièní odborná legislativa, inter-operabilita atd.) s tím, že souèasnì bude mít ACRI silnìjší postavení a vìtší možnost tato odborná témata ovlivnit. ACRI kromì odborných specializovaných témat a oblastí díky spolupráci se Svazem dopravy nabídne svým èlenùm možnost zajištìní a pokrytí i ostatních bìžných oblastí (zákoník práce, obchodní zákoník a další obecná legislativa). Prostøednictvím Svazu dopravy bude mít ACRI vytvoøenu možnost prosazovat své zájmy nejen pøímo, ale i prostøednictvím Svazu dopravy v radì hospodáøské a sociální dohody èi hospodáøské radì vlády. Vzhledem k ostatním prùmyslovým oborùm tedy dojde k významnému posílení obou partnerù.“ „Co lze oèekávat od Železnièní platformy, již v loòském roce ACRI spoluzaložila?“ „ACRI má ve své strategii vše- obecnou podporu odvìtví dopravy a železnice. Základní myšlenky a ideje vkládané do Železnièní platformy jsou nám velmi blízké. Železnièní prùmysl stál u poèátku budování a rozvoje železnice. Spoleènì se SŽDC, ÈD a dalšími partnery proto v loòském roce ACRI uzavøela první dokument, memorandum deklarující spoleèný zámìr v založení Železnièní platformy. Pro úspìšné naplnìní tìchto našich spoleèných myšlenek je nutné vytvoøit propracovanou strategii a postupnì ji dùslednì zaèít naplòovat tak, aby si platforma postupnì vybudovala odpovídající postavení.“ „Jaké jsou cíle ACRI pro letošní rok, pøípadnì pro roky následující?“ „V letošním roce a dalším období bude ACRI navazovat na pomìrnì velmi úspìšné pøedchozí roky, kdy s uplatnìním nové strategie pøijaté v roce 2003 došlo k vytvoøení a postupnému upevòování postavení a prestiže asociace ACRI a celého odvìtví èeského železnièního prùmyslu v ÈR a v zahranièí. Na bøez-nové valné hromadì ACRI jsme si vytyèili rámcové cíle pro následující období, které navazují a doplòují pøedchozí schválenou strategii. Tyto cíle dále upøesòují pùvodní strategii ACRI a zamìøují se na obecnou podporu a rozvoj odvìtví dopravy a rozvoj železnièní a kolejové dopravy. Prosazujeme harmonizaci nákladù železnièní a silnièní dopravy, propagujeme výhody železnièní a kombinované dopravy. Na tuto obecnou podporu pak navazují konkrétní cíle v rámci podpory oboru železnièního prùmyslu a dopravního strojírenství jako významného prùmyslového oboru s tradicí a perspektivou. Tyto cíle se neomezují jen na ÈR, jejich rámcem by mìla být celá EU. Dále je vìnována pozornost podpoøe interoperability, exportu, legislativì èi spolupráci s dalšími partnerskými sdruženími a asociacemi, vèetnì UNIFE èi Svazu dopravy ÈR. Jedná se již o pomìrnì rozsáhlý dokument, a nemohu proto ocitovat všechny konkrétní oblasti. Tyto cíle budou navíc dále konkretizovány v pøipravované revizi strategie ACRI. Tato revize a rozpracování strategie by mìly být hotovy do konce pololetí. Pøedpokládám, že aktualizovanou strategii schválí valná hromada ACRI již v èervnu. Souèasnì hodláme ve spolupráci se Svazem dopravy ÈR vyvíjet úsilí ke sjednocení postupu všech subjektù dopravního a železnièního sektoru vùèi státní správì i EU tak, aby nedocházelo ke vzniku duplicitních projektù, subjektù, komisí a podobnì. Jednotný postup zvýší dùraznost a efektivitu našich jednání a práce. „Bude v dohledné dobì v Èeské republice dostatek penìz na rozsáh- lejší modernizaci kolejových vozidel?“ „V letošním roce se musíme intenzivnì soustøedit na problematiku rozjezdu jednotlivých operaèních programù, a to pøedevším OP Doprava a regionálních operaèních programù s cílem reálného zajištìní vázaných finanèních zdrojù pro oblast infrastruktury a kolejových vozidel. Pro plánovací finanèní období EU v letech 2007 až 2013 má ÈR spolu s nìkterými novými èleny jedineènou a souèasnì i poslední pøíležitost èerpat finanèní prostøedky na modernizaci a obnovu železnièních vozidel. Tyto zdroje mohou napomoci k výrazné modernizaci a oživení èeské železnice a souèasnì mohou dát výrazný impulz k rozvoji tradièního èeského odvìtví – železnièního prùmyslu. Firmy èeského železnièního prùmyslu jsou pøipraveny velmi rychle reagovat na již pøipravované projekty a v pøípadì jejich schválení jsou pøipraveny plnì zajistit realizaci.“ „Jak by se mìla rozvíjet èinnost ACRI na mezinárodní úrovni?“ „Pøedsednictvo a výkonná øeditelka se budou zabývat zvýšením efektivity a informovanosti v rámci spolupráce s Unií evropského železnièního prùmyslu (UNIFE) a evropskými institucemi. Byl proto novì vytvoøen pracovní tým, který postupnì upøesní naši strategii v této oblasti.“ „Na jaké veletrhy èi konference se letos ACRI pøipravuje a jak?“ „Po loòském úspìšném roce a naší prezentaci na veletrhu InnoTrans v Berlínì letos pøipravujeme øadu dalších zajímavých akcí a prezentací. V loòském roce jsme podepsali memorandum o spolupráci s poøadateli veletrhu Czech Raildays. V rámci této spolupráce probìhne letos bìhem zahajovacího dne Czech Raildays mimoøádná valná hromada a VIP fórum. Témata a program se v souèasné dobì nacházejí ve fázi závìreèné pøípravy. Na podzim v prùbìhu tradièního Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brnì se uskuteèní specializovaný veletrh Transport a logistika. Na této výstavì se kromì toho, že na ní bude ACRI zastoupena vlastním stánkem, premiérovì uskuteèní – spo- leènì s pøedáním Zlatých medailí MSV Brno – i slavnostní vyhlášení výsledkù Výroèní ceny ACRI a její pøedání. Úèast na podzimním veletrhu rail#tec v Dortmundu je zatím ještì otevøená. Vedle veletržních akcí se na podzim uskuteèní také tradièní výroèní setkání a semináø ACRI v Mìlníku. ACRI se dále zúèastní nìkterých konferencí, napøíklad Transport Ostrava nebo International wheelset congres, který letos probìhne v Praze.“ Petr Jechort

spinner