15. března 2007
České dráhy loni zvýšily objem přeprav meziročně o 6,3 procenta na téměř 90 milionů tun zboží. Tržby, které zaúčtovaly z nákladní dopravy, byly oproti roku 2005 vyšší o 4,1 procenta. Na hlavní příčiny tak pozitivního vývoje a na to, jaké hlavní cíle si ČD Cargo vytklo pro letošní rok, jsme se ze-ptali ředitele odboru nákladní dopravy ČD (ČD Cargo) Ing. Oldřicha Mazánka. „Jaké byly celkové loňské výsledky ČD Cargo ve srovnání s rokem 2005? V jakých komoditách společnost zaznamenala největší nárůst a čemu takový vývoj přičítáte?“ „Loňský rok lze z pohledu nákladní dopravy a přepravy Českých drah hodnotit pozitivně. Přepravili jsme 89,2 milionu tun zboží, což oproti roku 2005 znamenalo nárůst o 5,3 milionu tun, tedy o 6,3 procenta. Ve srovnání s rokem 2004 to bylo o 1,5 milionu tun více. Podobný nárůst, i když méně progresivní, jsme zaznamenali i v tržbách. Nárůst přepravních objemů souvisel především s navýšením hutní výroby. Zaznamenali jsme jej především v komoditách železo, ocel a výrobky ze železa (+13,8 %) a černé uhlí a koks (+15,9 %). Vzrůstající tendenci měla také přeprava automobilů, která souvisela s nárůstem výroby v automobilce TPCA v Kolíně a v závodě Škoda Auto v Kvasinách. Současně se podařilo zastavit pokles přeprav dřeva a papírenských výrobků. Vlaky Českých drah loni přepravily o 500 tisíc tun dřeva více než v roce 2005. Vliv na nárůst přeprav dřeva měla také kalamitní situace v jižních Čechách na počátku loňského roku. Pozitivně se na celkové bilanci projevily i pokračující přepravy intervenčního obilí. Kromě nich se České dráhy aktivně podílely i na realizaci dalších přeprav potravinářských a zemědělských výrobků. Na navýšení přeprav měly vliv také změny v obchodní politice a nabídka nových produktů. Značnou oblibu si u zákazníků získal například nový systémový vlak Italia.“ „Jakou měrou se na těchto výsledcích podílela kombinovaná doprava?“ „Situace v oblasti kombinované dopravy je trvale uspokojivá. Je to jeden z mála segmentů podnikání, v němž naše přepravy stále narůstají. Oproti roku 2004 se přepravy velkých kontejnerů loni zvýšily o 23 procent, oproti roku 2005 o dalších devět procent. Ve spolupráci s operátory kombinované dopravy a zahraničními železničními dopravními podniky se podařilo navýšit počet spojů kombinované dopravy s cílem rozšíření nabídky a zvýšení kvality služeb pro zákazníky. Významnou událostí bylo červnové zavedení spoje Bohemia Express II, který spojuje suchozemský kontejnerový terminál Bilwerder v Hamburku s terminálem kombinované dopravy Českých drah v Lovosicích. Lovosický terminál zahájil provoz loni v červnu a 13. prosince byly podepsány zakládací listiny dceřiné společnosti ČD-DUSS, Terminál, a. s., která chod lovosického překladiště zajišťuje. Za strategického partnera byla zvolena společnost Deutsche Umschlaggesellschaft Schiene-Straße GmbH.“ „Výstavba lovosického terminálu však i za provozu dále pokračuje. V jaké fázi prací se terminál nachází v současné době, jaký je v něm nyní provoz a jaká je jeho současná kapacita?“ „Loni v prosinci byly v rámci první ze dvou etap stavebních úprav zahájeny stavební práce na úpravě manipulační a skladovací plochy terminálu a také stavební úpravy v odbavovací budově a logistickém skladu. Etapy jsou rozděleny do dvou období, aby bylo možné zachovat provoz terminálu. V současné době probíhají zemní úpravy v rozsahu přibližně jedné poloviny plochy budoucího terminálu. Při nich byly sneseny koleje 301 a 607 za účelem rozšíření stávající manipulační plochy (asfaltová plocha po předchozím provozu Ro-La) a trakční vedení nad těmito kolejemi a dále nad kolejemi 605 a 603. Na všech těchto kolejích se již v druhé polovině roku (druhá etapa stavebních prací) budou provádět manipulace. Kromě neděle jsou nyní v terminálu denně odbavovány vlaky Lovosice – Hamburk Billweder (odjezdy v pondělí, středu a pátek; příjezdy v úterý, čtvrtek a sobotu). V terminálu se z nich a ně překládají manipulovatelné návěsy, výměnné nástavby a tankkontejnery. Počet manipulací při odbavování vlaku se měsíčně blíží číslu jeden tisíc. Letos v únoru to bylo například 958 manipulací. Letos v únoru byla otevřena také linka Lovosice – Amsterdam. Při zaváděcím provozu v průběhu prvního měsíce na ní bylo provedeno 78 manipulací. I v případě tohoto vlaku lze očekávat další velký nárůst. Již 1. března bylo dovezeno dvacet čtyřicetistopých a třicet osm dvacetistopých kontejnerů. Celková kapacita lovosického terminálu při stavebních úpravách první etapy je 336 TEU. V druhé fázi, kdy již bude možné manipulovat a skladovat přepravní jednotky na nové ploše a stavební práce se přesunou na plochy, kde v současnosti probíhá veškerý provoz, se kapacita terminálu navýší na 380 TEU.“ „V roce 2005 České dráhy zaznamenaly pokles v tranzitu přeprav. Jaký je současný stav? Podařilo se tento trend zastavit nebo alespoň zpomalit?“ „V loňském roce jsme v průvozu přepravili 8,46 milionu tun zboží, což oproti roku 2005 představuje nárůst o zhruba 13 procent. Je to i o 3,4 procenta více než v roce 2004. Loňského navýšení jsme docílili především aktivizací obchodní politiky, například zatraktivněním nabídky v realizaci krátkých průvozních přeprav mezi česko-polskými a česko-slovenskými přechody na severní Moravě. Pozitivně se na navýšení průvozních přeprav projevila také zvýšená poptávka v souvislosti se zavedením výkonového zpoplatnění vybraných silničních komunikací.“ „Jaký je hospodářský plán a hlavní strategické cíle ČD Cargo pro letošní rok?“ „K hlavním letošním strategickým cílům patří vyčlenění nákladní dopravy a přepravy do ekonomicky samostatné dceřiné společnosti a minimálně udržení podílu ČD Cargo na dopravním a přepravním trhu. Vyjádřeno čísly to znamená přepravu minimálně 88 milionů tun zboží a dosažení tržeb ve výši zhruba 17,6 miliardy Kč. Vše však bude záležet na tom, zda se nám podaří zajistit dostatečný počet železničních vozů. Nejen nových a modernizovaných, ale například také klasických ‚uhláků‘, po nichž poptávka stále roste. Pozitivně by se také mělo projevit získání certifikátu řízení kvality ISO 9001, které Českým drahám usnadní účast v řadě výběrových řízení.“ „České dráhy deklarovaly, že v letošním roce hodlají do modernizace nákladního vozového parku investovat 2,7 miliardy Kč. Můžete říci, kolik by z této částky mělo plynout na jednotlivé typy vozů?“ „V letošním roce bude podle dosud schválených plánů zajišťována zejména modernizace nákladních vozů. Do provozu budou v počtu 184 kusů zařazeny modernizované nákladní vozy řady Roos pro přepravu kmenového dříví, řeziva, sloupů, ocelových trubek a rour. Zmodernizovaných vozů řady Kils pro přepravu kusového zboží bude zprovozněno 263 kusů, vozů řady Tams pro přepravu výrobků hutního průmyslu a kusového i volně loženého zboží 50 kusů. Zmodernizovaný vozový park rozšíří také 390 vozů řady Falls pro přepravu pevných paliv v úpravě pro neomezený mezinárodní provoz, 464 vozů řady Eas pro přepravu pevných paliv a kusového i volně loženého zboží v úpravě pro neomezený mezinárodní provoz a 40 vozů Zaes pro přepravu kapalného zboží po provedení izolace kotlů. Dále budou do provozu zařazeny nové vozy pro kombinovanou přepravu řady Sggmrss v počtu 100 kusů a výhledově by mělo následovat zařazení sta vozů řady Sggrss, rovněž pro kombinovanou přepravu.“ „Domníváte se, že došlo k prokazatelnému zvýšení zájmu o služby ČD Cargo v souvislosti se zavedením výkonového mýtného na českých dálnicích a rychlostních komunikacích?“ „Zvýšený zájem jsme zaznamenali již v průběhu loňského roku po zavedení bodového systému. Dále se samozřejmě zvýšil po zavedení výkonového zpoplatnění vybraných silničních komunikací. Konkrétní navýšení jsme pak zaznamenali v průvozních přepravách přes Českou republiku. Zpoplatnění konečně znamená částečnou harmonizaci podmínek mezi silniční a železniční dopravou. Sazby mýtného by však měly být vyšší, aby se podmínky zcela vyrovnaly.“
Petr Jechort