„Železniční průmysl se stále nemalou měrou podílí na zaměstnanosti v ČR“

Ing. Marie Alžběta Vopálenská (ACRI) pro DN

Valná hromada Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) na počátku února konstatovala, že loňský rok byl pro ACRI velmi úspěšný. Mezi podniky působícími v železničním průmyslu roste zájem o členství v asociaci, které se daří stále účinněji hájit zájmy svých členů a propagovat je v zahraničí. K úspěšným loňským propagacím patřila například prezentace v Bruselu či na veletrhu rail#tec. Na bližší zhodnocení loňského roku a hlavní plány pro rok letošní jsme se zeptali výkonné ředitelky ACRI Ing. Marie Alžběty Vopálenské. „Jaké události loňského roku považujete z hlediska rozvoje českého železničního průmyslu za klíčové?“ „K potěšení ACRI lze konstatovat, že železniční doprava prožívá v dnešní době renesanci. Mění se i dřívější nepříliš optimistický pohled na ni. Rovněž železniční průmysl začal být vnímán jako perspektivní obor a aktivita většiny firem, které na tomto poli působí, se zvyšuje. Naše členské firmy v loňském roce slavily řadu úspěchů a premiér. Za všechny můžeme jmenovat například novou nízkopodlažní tramvaj od společnosti Škoda Transportation, příměstské jednotky řady 471, dodávku motorových vozů pro finské dráhy od ČKD Vagonka, nově modernizované regionální jednotky Regionova od společnosti Pars nova či dvounápravovou lokomotivu z dílny ČMKS holding. K nejvýznamnějším událostem v oboru železniční infrastruktury patřily pilotní projekty GSM-R a ERTMS/ETCS při spoluúčasti firmy AŽD Praha. Další významnou událostí bylo rozhodnutí české vlády o prodloužení výstavby třetího a čtvrtého železničního koridoru (do Rakouska a Německa), které jsou součástí pan-evropských železničních koridorů. Bohužel o dokončení jejich výstavby se uvažuje až v roce 2016. Pro výzkumné ústavy a zkušebny to byl rok intenzivních příprav na zavádění nové evropské legislativy týkající se technických specifikací interoperability a notifikovaných osob. Za velmi důležité považuji i to, že Ministerstvo dopravy ČR schválilo Program na podporu obnovy železničních kolejových vozidel v regionální dopravě. Po letech tak byla odstraněna faktická diskriminace železniční dopravy v porovnání s dopravou autobusovou Za velmi důležité považuji i to, že Ministerstvo dopravy ČR schválilo Program na podporu obnovy železničních kolejových vozidel v regionální dopravě. Po letech tak byla odstraněna faktická diskriminace železniční dopravy v porovnání s dopravou autobusovou. Částka 395 milionů Kč pro letošní rok sice vzhledem ke stavu železničního vozového parku není velká, ale je důležité, že k tomuto kroku konečně došlo.“ „ACRI loni oslavila deset let existence; můžete uvést nejvýznamnější mezníky v její historii?“ „Železniční průmysl má v českých zemích bohatou tradici. Jeho historie sahá až hluboko do 19. století, tedy do doby vzniku železnice jako takové, kdy již byly položeny základy budoucích lídrů železničního průmyslu – ČKD Praha, Škody Plzeň, Vagonky Studénka a řady dalších. Výroba kolejových vozidel, komponent pro železniční infrastrukturu, oborový výzkum a vývoj patří v českých zemích historicky mezi tradiční průmyslové obory vyznačující se vysokou úrovní výrobků a služeb. Na rozdíl od řady jiných zemí je tedy na co navazovat. V ACRI je nyní sdruženo celkem 41 firem podnikajících v železničním průmyslu. Tyto firmy zaměstnávají více než 20 tisíc pracovníků a vytvářejí celkový obrat přes 45 miliard Kč, přičemž z 30 procent se na něm podílí export. Pokud si navíc uvědomíme, že v ACRI nejsou sdruženy všechny podniky železničního průmyslu, je zřejmé, že toto průmyslové odvětví se stále nemalou měrou podílí na zaměstnanosti v ČR a na tvorbě HDP. A to i přesto, že za posledních deset let došlo v ČR v železničním průmyslu k výrazné restrukturalizaci spojené s jeho podstatným útlumem. Z evropského pohledu byl zásadním mezníkem v činnosti ACRI vstup do Evropského sdružení železničního průmyslu (UNIFE), k němuž došlo v roce 1996. UNIFE poskytuje členské základně ACRI důležitý zdroj informací o dění v EU. Poskytuje sdružení také možnost zapojovat se do různých mezinárodních vědeckovýzkumných projektů či do expertních pracovních skupin, které zásadním způsobem ovlivňují budoucnost železniční dopravy a tím i železničního průmyslu v Evropě. Myslím si, že se nám v posledních letech podařilo nejen vzbudit zájem firem o členství v ACRI (v roce 2004 tvořilo členskou základnu 16 firem, k dnešnímu dni jich registrujeme 41), ale postupně se nám také daří zvyšovat všeobecné povědomí o ACRI a důvěru a podporu u partnerských podniků a institucí. Zástupci ACRI jsou již pravidelně zváni k řadě oponentních řízení. Asociace dále organizuje různé semináře, publikuje v řadě periodik a účastní se mnoha veletrhů. V loňském roce se nám podařilo přímo v Bruselu uskutečnit první prezentaci včetně semináře, na kterou chceme v letošním roce navázat. Myslím si, že za poslední dva roky ACRI udělala spoustu práce a výrazně pokročila vpřed.“ „Jaké aktivity a akce na domácím a zahraničním poli ACRI plánuje v letošním roce?“ „V letošním roce chceme navázat na úspěšné aktivity z let předchozích. Jmenujme tedy ty nejvýznamnější: u V květnu je plánována prezentace v Hospodářské komisi Parlamentu EU. Je nezbytné rozšířit povědomí o českém železničním průmyslu na evropské úrovni a napomoci tak k prosazování společných zájmů.u Již tradičně se ACRI společně s členskou základnou představí na výstavě Czech Raildays v Ostravě, která proběhne letos v červnu. ACRI se stala partnerem veletrhu a aktivně se bude účastnit doprovodných diskusních fór a prezentací. V září se připravujeme na společnou účast na mezinárodním veletrhu Innotrans v Berlíně. Jedná se o prestižní oborový veletrh, který se koná jednou za dva roky. V letošním roce se na něm představí mnozí úspěšní čeští výrobci kolejových vozidel či infrastrukturních komponent.
Vyvrcholením celého roku bude již tradiční setkání zástupců železničního průmyslu s klíčovými představiteli státní správy, samosprávy a dalších institucí, které se pod hlavičkou ACRI uskuteční na přelomu listopadu a prosince. Bude to skvělá příležitost pro výměnu názorů, ale také pro setkání členské základny. V listopadu se ACRI zúčastní také mezinárodní konference Transport Ostrava.“ „Můžete zmínit alespoň některé poslední novinky z produkce firem zastoupených v ACRI?“ „Z dodavatelů infrastrukturních komponent můžeme jmenovat Třinecké železárny, které na základě prováděných průzkumů trhu a zjišťování požadavků odběratelů průběžně zavádějí do výroby jak nové typy kolejnic, tak i sortiment železničního svršku (svěrky, spojky, podkladnice). V loňském roce přispěly výsledky výše uvedených činností k zahájení výroby nového profilu kolejnice 46E1 určeného pro Švýcarské spolkové dráhy (SBB). V loňském roce se nám podařilo přímo v Bruselu uskutečnit první prezentaci včetně semináře, na kterou chceme v letošním roce navázat Dále lze mezi poslední novinky řadit zakázku Českých drah pro Škodu Transportation na novou lokomotivní řadu, zkušební provoz nízkopodlažní tramvaje v Praze či první dodávky vlakové soupravy Regionova firmy Pars nova. V oblasti zabezpečovací a sdělovací techniky patří mezi nejvýznamnější novinky kompenzační jednotka, která brání rušení kolejových obvodů způsobovanému řídicími obvody asynchronních motorů jednotek Pendolino. Dále je třeba zmínit kolejový obvod KOA-1, založený na zcela nových elektronických principech, a připravovaný rádiový blok pro vedlejší tratě. A nesmíme zapomenout ani na pilotní projekty GSM-R a ERTMS/ /ETCS při spoluúčasti firmy AŽD Praha.“ Petr Jechort

spinner