16. března 2006
Valná hromada Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI)
na počátku února konstatovala, že loňský rok byl pro ACRI velmi
úspěšný. Mezi podniky působícími v železničním průmyslu roste zájem
o členství v asociaci, které se daří stále účinněji hájit zájmy
svých členů a propagovat je v zahraničí. K úspěšným loňským
propagacím patřila například prezentace v Bruselu či na veletrhu rail#tec.
Na bližší zhodnocení loňského roku a hlavní plány pro rok letošní jsme
se zeptali výkonné ředitelky ACRI Ing. Marie Alžběty Vopálenské. „Jaké
události loňského roku považujete z hlediska rozvoje českého
železničního průmyslu za klíčové?“ „K potěšení ACRI lze
konstatovat, že železniční doprava prožívá v dnešní době renesanci.
Mění se i dřívější nepříliš optimistický pohled na ni. Rovněž
železniční průmysl začal být vnímán jako perspektivní obor a aktivita
většiny firem, které na tomto poli působí, se zvyšuje. Naše členské
firmy v loňském roce slavily řadu úspěchů a premiér. Za všechny
můžeme jmenovat například novou nízkopodlažní tramvaj od společnosti
Škoda Transportation, příměstské jednotky řady 471, dodávku motorových
vozů pro finské dráhy od ČKD Vagonka, nově modernizované regionální
jednotky Regionova od společnosti Pars nova či dvounápravovou lokomotivu
z dílny ČMKS holding. K nejvýznamnějším událostem v oboru
železniční infrastruktury patřily pilotní projekty GSM-R a ERTMS/ETCS při
spoluúčasti firmy AŽD Praha. Další významnou událostí bylo rozhodnutí
české vlády o prodloužení výstavby třetího a čtvrtého železničního
koridoru (do Rakouska a Německa), které jsou součástí pan-evropských
železničních koridorů. Bohužel o dokončení jejich výstavby se uvažuje
až v roce 2016. Pro výzkumné ústavy a zkušebny to byl rok intenzivních
příprav na zavádění nové evropské legislativy týkající se technických
specifikací interoperability a notifikovaných osob. Za velmi důležité
považuji i to, že Ministerstvo dopravy ČR schválilo Program na podporu
obnovy železničních kolejových vozidel v regionální dopravě. Po letech
tak byla odstraněna faktická diskriminace železniční dopravy v porovnání
s dopravou autobusovou Za velmi důležité považuji i to, že Ministerstvo
dopravy ČR schválilo Program na podporu obnovy železničních kolejových
vozidel v regionální dopravě. Po letech tak byla odstraněna faktická
diskriminace železniční dopravy v porovnání s dopravou autobusovou.
Částka 395 milionů Kč pro letošní rok sice vzhledem ke stavu
železničního vozového parku není velká, ale je důležité, že k tomuto
kroku konečně došlo.“ „ACRI loni oslavila deset let existence; můžete
uvést nejvýznamnější mezníky v její historii?“ „Železniční
průmysl má v českých zemích bohatou tradici. Jeho historie sahá až
hluboko do 19. století, tedy do doby vzniku železnice jako takové, kdy již
byly položeny základy budoucích lídrů železničního průmyslu – ČKD
Praha, Škody Plzeň, Vagonky Studénka a řady dalších. Výroba kolejových
vozidel, komponent pro železniční infrastrukturu, oborový výzkum a vývoj
patří v českých zemích historicky mezi tradiční průmyslové obory
vyznačující se vysokou úrovní výrobků a služeb. Na rozdíl od řady
jiných zemí je tedy na co navazovat. V ACRI je nyní sdruženo celkem
41 firem podnikajících v železničním průmyslu. Tyto firmy
zaměstnávají více než 20 tisíc pracovníků a vytvářejí celkový obrat
přes 45 miliard Kč, přičemž z 30 procent se na něm podílí export.
Pokud si navíc uvědomíme, že v ACRI nejsou sdruženy všechny podniky
železničního průmyslu, je zřejmé, že toto průmyslové odvětví se
stále nemalou měrou podílí na zaměstnanosti v ČR a na tvorbě HDP. A to
i přesto, že za posledních deset let došlo v ČR v železničním
průmyslu k výrazné restrukturalizaci spojené s jeho podstatným útlumem.
Z evropského pohledu byl zásadním mezníkem v činnosti ACRI vstup do
Evropského sdružení železničního průmyslu (UNIFE), k němuž došlo
v roce 1996. UNIFE poskytuje členské základně ACRI důležitý zdroj
informací o dění v EU. Poskytuje sdružení také možnost zapojovat se do
různých mezinárodních vědeckovýzkumných projektů či do expertních
pracovních skupin, které zásadním způsobem ovlivňují budoucnost
železniční dopravy a tím i železničního průmyslu v Evropě. Myslím
si, že se nám v posledních letech podařilo nejen vzbudit zájem firem
o členství v ACRI (v roce 2004 tvořilo členskou základnu 16 firem,
k dnešnímu dni jich registrujeme 41), ale postupně se nám také daří
zvyšovat všeobecné povědomí o ACRI a důvěru a podporu u partnerských
podniků a institucí. Zástupci ACRI jsou již pravidelně zváni k řadě
oponentních řízení. Asociace dále organizuje různé semináře, publikuje
v řadě periodik a účastní se mnoha veletrhů. V loňském roce se nám
podařilo přímo v Bruselu uskutečnit první prezentaci včetně semináře,
na kterou chceme v letošním roce navázat. Myslím si, že za poslední dva
roky ACRI udělala spoustu práce a výrazně pokročila vpřed.“ „Jaké
aktivity a akce na domácím a zahraničním poli ACRI plánuje v letošním
roce?“ „V letošním roce chceme navázat na úspěšné aktivity z let
předchozích. Jmenujme tedy ty nejvýznamnější: u V květnu je plánována
prezentace v Hospodářské komisi Parlamentu EU. Je nezbytné rozšířit
povědomí o českém železničním průmyslu na evropské úrovni a napomoci
tak k prosazování společných zájmů.u Již tradičně se ACRI společně
s členskou základnou představí na výstavě Czech Raildays v Ostravě,
která proběhne letos v červnu. ACRI se stala partnerem veletrhu a aktivně
se bude účastnit doprovodných diskusních fór a prezentací. V září se
připravujeme na společnou účast na mezinárodním veletrhu Innotrans
v Berlíně. Jedná se o prestižní oborový veletrh, který se koná jednou
za dva roky. V letošním roce se na něm představí mnozí úspěšní
čeští výrobci kolejových vozidel či infrastrukturních komponent.
Vyvrcholením celého roku bude již tradiční setkání zástupců
železničního průmyslu s klíčovými představiteli státní správy,
samosprávy a dalších institucí, které se pod hlavičkou ACRI uskuteční na
přelomu listopadu a prosince. Bude to skvělá příležitost pro výměnu
názorů, ale také pro setkání členské základny. V listopadu se ACRI
zúčastní také mezinárodní konference Transport Ostrava.“ „Můžete
zmínit alespoň některé poslední novinky z produkce firem zastoupených
v ACRI?“ „Z dodavatelů infrastrukturních komponent můžeme jmenovat
Třinecké železárny, které na základě prováděných průzkumů trhu a
zjišťování požadavků odběratelů průběžně zavádějí do výroby jak
nové typy kolejnic, tak i sortiment železničního svršku (svěrky, spojky,
podkladnice). V loňském roce přispěly výsledky výše uvedených
činností k zahájení výroby nového profilu kolejnice 46E1 určeného pro
Švýcarské spolkové dráhy (SBB). V loňském roce se nám podařilo přímo
v Bruselu uskutečnit první prezentaci včetně semináře, na kterou chceme
v letošním roce navázat Dále lze mezi poslední novinky řadit zakázku
Českých drah pro Škodu Transportation na novou lokomotivní řadu, zkušební
provoz nízkopodlažní tramvaje v Praze či první dodávky vlakové soupravy
Regionova firmy Pars nova. V oblasti zabezpečovací a sdělovací techniky
patří mezi nejvýznamnější novinky kompenzační jednotka, která brání
rušení kolejových obvodů způsobovanému řídicími obvody asynchronních
motorů jednotek Pendolino. Dále je třeba zmínit kolejový obvod KOA-1,
založený na zcela nových elektronických principech, a připravovaný
rádiový blok pro vedlejší tratě. A nesmíme zapomenout ani na pilotní
projekty GSM-R a ERTMS/ /ETCS při spoluúčasti firmy AŽD Praha.“ Petr
Jechort