16. listopadu 2006
AŽD Praha společně se svou dceřinou společností Balkan SAST v polovině října v Sofii otevřela nový výrobní závod. Do jeho výstavby a přípravy výroby investovala více než 100 milionů Kč. Hlavním výrobním programem bulharského závodu o rozloze 4500 m2 by měly být komponenty pro zabezpečovací zařízení pro železniční a v budoucnu i pro silniční dopravu. O zahájení výroby a nejbližších plánech společnosti jsme hovořili s jednatelem Balkan SAST Ing. Josefem Jírovcem. „Můžete popsat vznik bulharského závodu?“ „Firma Balkan SAST byla založena v srpnu 2004 jako stoprocentní dceřiná společnost mateřské firmy AŽD Praha, s. r. o. K rozhodnutí založit v Bulharsku dceřinou společnost přispělo několik faktorů. Například to, že se v Bulharsku řadu let výrazněji neinvestovalo do zabezpečovacího zařízení na železnici nebo že zemí procházejí evropské koridorové tratě. Česká a bulharská zabezpečovací technika pro železnici mají navíc velice podobnou koncepci. Jistou roli hrálo i to, že bývalého bulharského dominantního výrobce zabezpečovací techniky pro železnici v privatizaci zakoupila firma, která se zabývá jinou činností. Výroba zabezpečovacího zařízení je v tomto podniku postupně omezována a podnik opouští trh. Již v době založení závodu bylo navíc vysoce pravděpodobné (a nedávno se to potvrdilo), že Bulharsko v příštím roce vstoupí do Evropské unie. AŽD Praha se tedy rozhodla vybudovat v Bulharsku novou výrobně-technickou základnu, která by odpovídala současným technologickým nárokům. Základním cílem dceřiné společnosti Balkan SAST je pokrýt potřeby bulharské železnice a postupně rozšířit svoji působnost o zabezpečování silniční dopravy. Vzhledem k tomu, že se ucházíme o zakázky i v jiných balkánských zemích, chceme, aby se Bulharsko stalo východiskem našich aktivit v této oblasti. Postupně proto také přijímáme nové kvalifikované specialisty. Samotná výstavba nového výrobního komplexu probíhala od ledna loňského roku, kdy jsme zakoupili pozemek. Následně byla zpracována projektová dokumentace a po získání stavebního povolení jsme zahájili stavbu. Dne 17. října letošního roku se uskutečnilo slavnostní otevření závodu za účasti bulharského ministra dopravy, generálního ředitele Bulharských státních drah (BDŽ), jakož i dalších čelných představitelů BDŽ a Železniční infrastruktury (ŽI). Náklady na stavbu a zahájení provozu firmy přesáhly tři miliony €. Chtěl bych však zdůraznit, že nejde jen o výstavbu nové budovy, jde o budování firmy jako takové – to znamená angažování kvalifikovaných pracovníků, vývoj a schvalování prototypů, získání certifikátu EN ISO 9001:2000, účast v prvních tendrech, získávání zakázek, budování vztahů s bulharskými institucemi a podobně. V této souvislosti mohu říci, že jsme byli příjemně překvapeni úrovní bulharských pracovníků. Jsou kvalifikovaní, vzdělaní a pracovití a váží si práce.“ „Jaký bude výrobní program závodu pro železniční dopravu a jaký by měl výhledově být pro dopravu silniční?“ „Předpokládáme, že výroba bude zaměřena především na železniční zabezpečovací techniku, například na různé typy přestavníků a návěstidel, přejezdová zařízení, výstražníky pro přejezdová zařízení, pohon závor, snímače či staniční zabezpečovací zařízení typu ECM. Předpokládáme přitom kooperaci a dělbu práce mezi mateřskou a dceřinou firmou. K řadě výrobků již byla vypracována technická dokumentace, byly vyrobeny prototypy, proběhl jejich ověřovací provoz a na základě pozitivního vyhodnocení byly výrobky schváleny příslušnými orgány a byla zahájena jejich sériová výroba. Za velmi pozitivní považujeme fakt, že prostřednictvím společnosti TÜV získal Balkan SAST certifikát kvality EN ISO 9001:2000.“ „Kdo by měli být vaši hlavní odběratelé?“ „Předpokládáme, že naším hlavním odběratelem bude ŽI, které už jsme dodali první výrobky – kompletní zařízení pro čtyři železniční přejezdy, snímače průjezdu náprav pro tři spádoviště, několik přestavníků či pohon závor. Kromě toho jsme dodali několik přestavníků v úpravě pro provoz sofijského metra a v současné době se pracuje na dodávce zabezpečovacího zařízení pro jeho dvě stanice. Dalšími předpokládanými odběrateli by měli být provozovatelé vleček dolů a průmyslových závodů. V našem současném výrobním programu jsou i průmyslové závory, které jsou určeny pro parkoviště a zabezpečení vjezdů do různých objektů.“ „Jaké jsou plány sofijského výrobního závodu do budoucna?“ „Rádi bychom, aby se Balkan SAST stal rozhodujícím dodavatelem pro bulharskou ŽI a základnou pro dodávky do ostatních balkánských zemí. Postupně by se také měly rozvíjet dodávky pro silniční dopravu. Nevylučujeme, že v nové firmě bude zavedena i výroba, která přímo nesouvisí se zabezpečovacími systémy. Do budoucna uvažujeme o rozšíření počtu zaměstnanců ze současných padesáti na 150 až 200. Věříme, že štěstí přeje připraveným. Předpokládáme, že po vstupu Bulharska do Evropské unie bude země více investovat do infrastruktury, protože to po ní podle našeho soudu bude EU vyžadovat a zároveň ji v tomto směru i finančně podporovat. Chceme proto, aby naše dceřiná společnost Balkan SAST byla dobře připravena na dobu, kdy Bulharsko začne vypisovat velké tendry na rekonstrukci železničních koridorů.“
(jet)