19. července 2007
Na konci června byly ukončeny práce na elektrizaci traťového úseku mezi železničními stanicemi Ostrava-Svinov a Opava-východ. V úseku se díky elektrizaci zvýšila propustnost a bezpečnost vlakové dopravy, zkrátila se jízdní doba a snížily se provozní náklady i počet pracovníků pro obsluhu. „Neméně důležitý je i ekologický přínos elektrizace – sníží se prašnost a hlučnost dopravy i množství exhalací, které s dieselovými lokomotivami souvisejí,“ řekl Jan Komárek, generální ředitel státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která byla investorem stavby.
Projekt zahrnoval modernizaci celého traťového úseku, předelektrizační úpravy i vlastní elektrizaci jednokolejné trati Ostrava-Svinov – Opava-východ v délce téměř 29 kilometrů. Jednalo se zejména o úpravy železničního spodku a svršku pro zvýšení traťové rychlosti na
100 km/h, dosažení třídy zatížitelnosti D4 (kromě jiného i nápravového tlaku 22,5 tuny) a zajištění prostorové průchodnosti UIC GC.
V železniční stanici Opava-východ bylo vybudováno nové ostrovní nástupiště včetně podchodu a v celém úseku bylo rekonstruováno 48 mostů. Nové moderní sdělovací a zabezpečovací zařízení
včetně dispečerské řídicí techniky umožní dálkové řízení dopravy ze železniční stanice Ostrava-Svinov.
Nově bylo vybudováno také trakční a napájecí vedení 22 kV a měnírna v Opavě. Modernizací prošla i silnoproudá technologie a rozvody včetně osvětlení a elektrického ohřevu výhybek. Zabezpečovací zařízení a elektrický ohřev výhybek jsou napájeny prostřednictvím statických měničů z trakčního vedení.
Rozšíření stavby
Stavba byla zahájena v roce 2004. Rozhodující stavební práce probíhaly v nepřetržitých výlukách, během nichž byli cestující přepravováni náhradní autobusovou dopravou a nákladní vlaky byly odkloněny. V loňském roce byl po souhlasu ministerstva dopravy rozsah stavby rozšířen o rekonstrukci výhybek v železniční stanici Opava-východ, modernizaci staničního zabezpečovacího zařízení na zařízení typu ESA 11, vybudování nového ovládacího pracoviště pro výpravčí a s ním související stavební úpravy. Dálkové ovládání zabezpečovacího zařízení bylo instalováno do odbočky Moravice.
Pravidelný provoz v elektrické trakci byl zahájen loni 10. prosince, celá stavba elektrizace byla kompletně ukončena letos 31. května.
Náklady za téměř dvě miliardy Kč
Stavba, jejíž celkové investiční náklady dosáhly 1,931 miliardy Kč
(z toho náklady na realizaci činily 1,796 miliardy Kč), byla financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), investorem byla SŽDC a generálním projektantem stavby SUDOP Brno. Dodavatelem stavby bylo sdružení Elektrizace Svinov-Opava, složené ze zhotovitelských firem Tchas
(vedoucí firma), OHL ŽS, Subterra, Firesta-Fišer, rekonstrukce,
stavby, a Tomi-remont. Významnými subdodavateli byly firmy Elektrizace železnic Praha a AŽD
Praha.
(jet)