České dráhy

I loni se na železnici nejvíce nakládaly nebezpečné věci třídy 3

V DN 49/02 jsme zveřejnili informaci o přepravě nebezpečných věcí na Českých drahách za první pololetí loňského roku. Tentokrát přinášíme přehled za celý loňský rok a pro porovnání také výběr ze statistiky přeprav v roce 2001.

V loňském roce, stejně jako předloni, byly opět nejvíce nakládanými nebezpečnými věcmi látky třídy 3 (hořlavé kapaliny jako například benzin, palivo pro vznětové motory, ropné produkty atd.). S 2 261 987 tunami představovaly 62,7 procenta z celkové nakládky nebezpečných věcí (3 607 437 tun).

Také nejvíce vykládanými nebezpečnými věcmi byly látky třídy 3, a to s 2 413 788 tunami. Na celkové vykládce, která činila 4 090 358 tun, se podílely z 59,01 procenta.

Na síť ČD vstoupilo celkem 27 298 586 tun zboží, z toho 2 803 044 tun (10,27 procenta) nebezpečných věcí.

Nejfrekventovanější přechodovou stanicí pro vstup nebezpečných věcí byla PPS Lanžhot/Kúty (ŽSR) s 844 569 tunami (30,13 procenta z celkového vstupu nebezpečných věcí).

Naopak ze sítě ČD vystoupilo celkem 28 858 728 tun zboží, z toho 2 328 723 tun (8,07 procenta) nebezpečných věcí.

Nejfrekventovanější přechodovou stanicí pro výstup nebezpečných věcí byla PPS Petrovice u Karviné/Zebrzi­dowice (PKP) s 605 746 tunami (26,01 procenta z celkového vstupu nebezpečných věcí).

Nejvyšší nakládku nebezpečných věcí z obchodně provozních ředitelství vykázalo OPŘ Ústí nad Labem (33 653 vozů a 1 609 159 tun), po něm následovalo OPŘ Praha (26 341 vozů a 1 088 632 tun). Z celkové nakládky nebezpečných věcí na síti ČD představovala nakládka při OPŘ Ústí nad Labem 44,61 procenta.

Nejvíce nebezpečných věcí bylo naloženo v železniční stanici Most (Chemopetrol, a. s., Litvínov, Česká rafinérská, a. s.) – 1 316 268 tun, což činilo z celkové nákladky nebezpečných věcí 35,27 procenta. Na druhém místě se umístila stanice Kralupy nad Vltavou (Kaučuk, a. s., Česká rafinérská, a. s.), kde bylo naloženo 550 500 tun, a na třetím místě železniční stanice Neratovice (Spolana, a. s.), kde se naložilo 191 376 tun.

Největší vykládka se uskutečnila rovněž v Mostě – 473 160 tun, což představovalo 10,41 procenta celkové vykládky nebezpečných věcí. Na druhém místě se umístila stanice Lovosice s 328 331 tunami a na třetím Lhotka nad Bečvou s 296 682 tunami.

Výsledky za rok 2001

Také v roce 2001 byly nejvíce nakládanými nebezpečnými věcmi látky třídy 3, a to s 2 382 276 tunami, tedy 60,97 procenta celkové nakládky nebezpečných věcí.

Látky třídy 3 byly – s 2 177 628 tunami – rovněž nejvíce vykládanými nebezpečnými věcmi (60 procent z celkové vykládky nebezpečných věcí).

V roce 2001 vstoupilo na síť ČD celkem 28 202 800 tun veškerého zboží, z toho 2 497 115 tun (8,85 procenta) nebezpečných věcí. Nejfrekventovanější přechodovou stanicí pro vstup nebezpečných věcí byla PPS Lanžhot/Kúty (ŽSR) s 645 151 tunami (25,84 procenta z celkového vstupu nebezpečných věcí).

Ze sítě ČD vystoupilo celkem 30 543 369 tun veškerého zboží, z toho 2 084 585 tun (6,83 procenta) nebezpečných věcí.

Nejfrekventovanější přechodovou stanicí pro výstup nebezpečných věcí byla PPS Lanžhot/Kúty (ŽSR) s 342 690 tunami (16,43 procenta z celkového vstupu nebezpečných věcí).

Nejvyšší nakládku nebezpečných věcí z jednotlivých obchodně provozních ředitelství mělo OPŘ Ústí nad Labem (1 438 845 tun, 40,45 procenta) a OPŘ Praha (32 198 vozů, 40,1 procenta). Nejvíce nebezpečných věcí bylo naloženo v železniční stanici Most – 26 179 vozů (32,6 procenta) a 1 254 501 tun (35,27 procenta).

Největší vykládka se uskutečnila rovněž v Mostě – 9157 vozů (9,92 procenta) a 413 225 tun (10,41 procenta).

Podíl přeprav nebezpečných věcí se loni zvýšil

Na základě porovnání výsledků z let 2001 a 2002 lze konstatovat, že přestože byla loni nákladní přeprava postižena povodněmi, a to nejen v ČR, ale i v některých sousedních zemích, vykázala přeprava nebezpečných věcí vesměs pozitivní růst – její podíl na celkové nákladní přepravě Českých drah se zvýšil zhruba o deset procent.

Stanislav Hájek,

bezpečnostní poradce

ČD DOP

spinner