4. září 2012

Největší český železniční nákladní dopravce, společnost ČD Cargo, uzavřel hospodaření za prvních šest měsíců roku v černých číslech. Potvrdil to mluvčí společnosti Jakub Ptačinský s tím, že přesné výsledky zatím není možné zveřejnit. „Stane se tak nejdříve na konci srpna, až auditované výsledky celých českých drah potvrdí Česká národní banka,“ uvedl.
„Očekávali jsme ztrátu, ale za první pololetí jsme skončili v zisku,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Gustav Slamečka. Podle jeho slo současná situace není růžová – klesá objem přepravy a horší je i struktura tržeb, vlaky jsou stále lehčí. Například přepravu uhlí nyní stále častěji nahrazuje přeprava nových automobilů. Gustav Slamečka zároveň připustil, že se sice hospodaření ČD Cargo zlepšuje, ale zatím dopravce nedosáhl na plánovaný provozní zisk. „Jsou to plány z podzimu loňského roku, tehdy jsme všechno viděli optimističtěji. Počítalo se s růstem ekonomiky,“ uvedl Gustav Slamečka.
Pomohly účetní operace
Právě provozní zisk je pro další budoucnost ČD Cargo stěžejní. K zisku za první pololetí totiž přispěly například účetní operace. Téměř sto milionů Kč ČD Cargo získalo z rezervy, kterou si loni vytvořilo pro případnou povinnost platit Českým drahám za použití loga.
ČD Cargo aktuálně bojuje s pokračujícím poklesem objemu přepravy například u hnědého uhlí a nejisté jsou výhledy i u dalších komodit. Na části zakázek však dopravce prodělává a vydělávat pravděpodobně ani nemůže. Například u některých méně vytížených tratí je provoz tak nákladný, že skutečné náklady zákazníkům nemůže v konkurenci silniční dopravy ani účtovat. Právě nová vize Gustava Slamečky a výsledky analýzy mají rozhodnout, zda nákladní vlaky zmizí z některých tratí.
Prodávat se budou jak vagony, tak lokomotivy
Pokud nastane další pokles objemu přepravy, bude na to muset ČD Cargo reagovat. Dopravce se zatím zbaví pěti až šesti tisíc vagonů i několika lokomotiv. Až jako další na řadě by měly přijít personální úspory. „Bez racionalizace firma nepřežije,“ zdůraznil Gustav Slamečka. U některých zásilek tvoří personální náklady až sedmdesát procent. Pokud by například zlevnil poplatek za použití kolejí, v nákladech ČD Cargo by se to projevilo jen nepatrně, naopak konkurence by mohla zlevňovat výrazněji. ČD Cargo navíc bojuje s nevýhodnými kontrakty, na které předchozí vedení poskytlo neúměrné slevy. Postupné navyšování ceny se podařilo dohodnout i s ČEZ, který patří mezi největší zákazníky dopravce. Podle Gustava Slamečky jen sleva této firmě snižovala zisky ČD Cargo o čtvrt miliardy Kč.
Investice se prakticky zastavily
Společnost prakticky zastavila investice a nechává pouze doběhnout dříve uzavřené kontrakty. „Kdybychom v investicích pokračovali, tahle firma by už zbankrotovala. Nechci druhé ČSA, které mají sice moderní letadla, ale kvůli těm nákladům mají nyní problémy,“ řekl Gustav Slamečka.
ČD Cargo proto nechce investovat a pak pro nové vagony teprve hledat využití. Pokud se ukáže, že pro nějaké vagony najde využití, nejdříve je najme. Teprve potom se rozhodne, zda je ČD Cargo koupí. Zásadním plánem je například silnější vstup do kontejnerové dopravy.
Tomáš Johánek