23. ledna 2014

ŠUMPERK (22.1.) – S koncem roku 2013 se v šumperské společnosti Pars nova rozloučili s projektem modernizovaných motorových vozů řady 842. „Výběrové řízení na modernizaci všech 37 vozů vyhlásily České dráhy v roce 2008. Zakázku, která byla rozložena do pěti let, jsme vysoutěžili především díky našim bohatým zkušenostem s modernizacemi a modernímu technologickému zázemí,“ rekapituluje David Krmíček, obchodní manažer Pars nova.
Motorové vozy řady 842 byly vyráběny společností Moravskoslezská Vagónka, dnešní ŠKODA VAGONKA, v letech 1993 a 1994. Této ucelené řadě předcházela výroba dvou prototypů z roku 1988 s označení 842.001 a 002, které byly o rok později zařazeny do zkušebního provozu. Prototypy se od následujících sériových, krémově-červených, odlišovaly nejen žluto-červenou barvou nátěru, ale i řadou zásadních konstrukčních prvků, například jiným řešením skříně vozidla a designem čel. Rozdílené byly některé komponenty, kdy se třeba převodovka použitá u prototypů ukázala jako nevhodná.
Modernizace zpětně hodnotí projektant vozu Karel Kobza: „Z pohledu přínosu pro tuto vozovou řadu bych jednoznačně vyzdvihl dosazení nového výkonnějšího, ekologického a úspornějšího motoru a dodání nového řídicího systému. K dalším zásadním technickým změnám můžeme připočíst výměnu nápravových a trakčních převodovek. Například ta trakční, kdy je z původní čtyřstupňové nyní pětistupňová, umožnila lepší využití parametrů spalovacího motoru.“
A užitek z modernizace mají i cestující. Příjemné je především snížení hlučnosti v interiéru vozidla a dosazení nového informačního systému. Všech 37 motorových vozů jezdí po modernizaci ke spokojenosti cestujících i provozovatele v současných barvách ČD včetně obou prototypů.
(tj)
foto: zelpage.cz