Libor Lochman (CER) pro DN

Evropskou železnici dusí podfinancování infrastruktury

Evropskou železnici dusí podfinancování infrastruktury

16.1. – Na počátku ledna se funkce výkonného ředitele Sdružení evropských železnic a infrastrukturních firem (CER) ujal Čech Libor Lochman. Nástup do funkce poskytl dobrou příležitost, abychom se jej zeptali na to, v jakém stavu je podle jeho názoru evropská železnice a co obor čeká v letošním roce.

„Na počátku roku jste se stal výkonným ředitelem CER. Co tato funkce obnáší a jaké před vámi stojí nejdůležitější úkoly?“

„Výkonný ředitel CER zodpovídá za řízení asociace jak vnitřně, při vedení zaměstnanců, tak vůči členům, jejichž zájmy CER zastupuje, a také co se týče vnějších vztahů ke všem partnerům, kde má konečnou odpovědnost za prezentovaná stanoviska. Jako ředitel musím zajistit a dále rozvíjet perfektní činnost sdružení v zájmu členů, což s sebou nese nutnost aktivně připravovat stanoviska, analýzy, studie, dále pak slaďovat nezřídka protichůdné názory členské základny a cíleně je prezentovat v Bruselu.“

„Co čeká evropskou železnici v letošním roce? Co považujete za nejdůležitější úkoly?“

„Na politické úrovni to je jednoznačně ukončení a vydání revize Prvního železničního balíčku a zejména práce na přípravě baličku čtvrtého, který se bude zabývat liberalizací trhu v domácí osobní dopravě, postavení regulátora trhu na národní a evropské úrovni, schématy oddělení železniční dopravy od infrastruktury a taktéž zjednodušením procesů pro certifikaci železničních společností a autorizaci železničních vozidel, které úzce souvisí s budoucí úlohou Evropské železniční agentury. V technické oblasti, která je s politickou pochopitelně úzce spjata, je to finalizace úprav technických specifikací interoperability, souvisejících s rozšířením jejich působnosti z koridorových tratí na celý železniční systém.“

(celý rozhovor přinesou DN 3/2012, které vyjdou 19.ledna)

spinner