Obnova vozového parku

Evropské fondy umožní urychlit modernizaci vozidlového parku pro osobní železniční dopravu

Evropské fondy umožní urychlit modernizaci vozidlového parku pro osobní
železniční dopravu

Dne 1. září byl do meziresortního řízení předán program Pořízení a modernizace železničních kolejových vozidel, který upravuje podmínky pro čerpání prostředků z Operačního programu Doprava 2 (OPD2). Tento program bude možné využít i při liberalizaci trhu veřejných služeb na definovaných linkách (viz str. 3). Resort dopravy také v současnosti jedná s kraji o financování regionální dopravy po roce 2020.

Program obnovy kolejových vozidel vychází z dlouhodobého zájmu ministerstva dopravy o využívání prostředků z fondů EU na obnovu vozového parku v regionální, a zejména v nadregionální dopravě. „V rámci OPD2 mají být podpořeny zejména linky nadregionální železniční dopravy objednávané ministerstvem dopravy, a to přednostně na linkách zadaných na základě nabídkového řízení, uvažuje se však i o využití prostředků v dopravě objednávané kraji. Celkově je v programu k dispozici 20,264 miliardy Kč, z čehož na regionální dopravu připadá 10,964 miliardy Kč (jedná se pouze o podíl z evropských zdrojů). Jednotlivé kraje v souhrnu požadují částku, která přesahuje 22 mi-liard Kč. Současné možnosti OPD2 i státního roz-počtu však prozatím neumožňují na tento účel vyčlenit částku vyšší než uvedených jedenáct miliard. S čerpáním významné části prostředků z tohoto programu se počítá do roku 2018, což předpokládá vypsání příslušných tendrů či přímých zadání již v roce 2016, uvedl náměstek ministra dopravy Ing. Ladislav Němec.

Příjemce dotace má obdržet sto procent nákladů na konkrétní nové vozidlo. Podíl prostředků z EU bude činit 85 procent, zbylých 15 procent má v případě dálkové dopravy zaplatit stát. U regionální dopravy si budou moci kraje zvolit, zda těchto 15 procent zaplatí samy nebo zda je přenesou na dopravce a uhradí mu je formou odpisů. Kvůli ekonomické efektivitě bude v rámci tohoto programu podle Ladislava Němce možný pouze nákup nových železničních vozidel, neboť ta budou na české železniční síti provozována nejméně třicet let, tak jak je stanovená jejich ekonomická životnost.

„Jedná se o možnost využít v letech 2014 až 2020 pro obnovu vozového parku velký objem finančních prostředků z evropských zdrojů, která se v dalším programovém období již nemusí opakovat. Program tak může nejen snížit dluh, který v této oblasti v důsledku nedostatečných investic v posledním čtvrtstoletí vznikl, ale může také přispět k obnově struktury vozového parku na základě požadavků kladených v současné době na moderní osobní železniční dopravu,“ dodal Ladislav Němec.

(lan)

spinner