26. ledna 2006
Evropská komise na konci prosince přijala dvě technické specifikace v zájmu vyšší interoperability evropského konvenčního železničního systému a volného pohybu vlaků po celé Evropě. Obě specifikace – jedna ve formě nařízení, druhá ve formě rozhodnutí – se týkají hluku vyzařovaného vozidly a telematických aplikací v nákladní železniční dopravě. V polovině ledna o tom informovalo ministerstvo dopravy. „Tyto předpisy přispějí k vytvoření skutečně evropského železničního prostoru v konvenční dopravě. Základním cílem a přínosem je podpora nákladní železniční dopravy, která je méně energeticky náročná a zároveň šetrnější k životnímu prostředí,“ řekl viceprezident Evropské komise odpovědný za dopravu Jacques Barrot. „Přijatými limity hluku zohledňujeme také potřeby obyvatel žijících v blízkosti železniční infrastruktury,“ dodal. Od konce loňského roku musí každé nové zařízení nebo vozidlo určené pro používání na konvenční železniční síti nově přijaté technické specifikace pro interoperabilitu respektovat, a to ve všech státech Evropské unie. Rozhodnutí poprvé určuje limity hluku vydávaného vozidlovým parkem na území Evropské unie. Restriktivní hodnoty, které budou s ohledem na technologický pokrok dále revidovány, by měly přispět ke snížení hlukového znečištění, kterým trpí především obyvatelé žijící v okolí železniční infrastruktury. Zároveň se zvýší komparativní výhoda vlivu na životní prostředí mezi železniční dopravou a jejími konkurenty. Nařízení týkající se telematických aplikací v nákladní dopravě přinese efektivní propojení informatických a komunikačních systémů různých provozovatelů železniční infrastruktury. To je základním prvkem pro zajištění kvality služeb, zejména na stále se vyvíjejícím trhu mezinárodní nákladní železniční dopravy. Aplikace nařízení umožní zlepšit produktivitu železničního sektoru díky lepšímu využití vozidlového parku a infrastruktury. Další technické specifikace vedoucí k zajištění interoperability evropského konvenčního železničního systému se připravují, stejně tak jako revize první skupiny technických specifikací pro interoperabilitu evropského vysokorychlostního železničního systému. (jet)