9. června 2005
Mezinárodní unie společností pro kombinovanou dopravu silnice/železnice UIRR podrobila kritice zaměření podpůrného programu Evropské komise Marco Polo II. Členové UIRR tvrdí, že kolem 40 procent prostředků fondu se vynakládá nesprávně, zejména na příbřežní plavbu. Program je nutné urychleně přepracovat a zaměřit se přitom na kontinentální provoz – obzvláště v alpském tranzitu představuje železnice jedinou alternativu k silniční nákladní přepravě, uvedla v dubnu UIRR. Organizace je nespokojena rovněž s výpočtem externích nákladů příbřežní plavby. Poukázala přitom na skutečnost, že při kalkulaci pro kontejnerová plavidla a lodě pro přepravu hromadného zboží použila Evropská komise příznivější údaje, než jaké jsou v mezinárodním provozu obvyklé. Příbřežní plavba (a zejména Ro/Ro plavidla) podle ní vykazují podstatně vyšší spotřebu energie. Pokud mají dostávat námořní služby podpůrné prostředky, je nutné vycházet ze správných údajů a brát v úvahu ekologickou zátěž, konstatovala UIRR. Program Marco Polo II splní svůj účel, pouze bude-li intenzivně podporovat rozvoj konkurence na železnici. Bez toho se nepodaří převádět část toku zboží ze silnice. Dosud však v Evropě pokračuje pouze liberalizace silniční dopravy, která úspěšně přebírá i nárůst objemu přepravy po rozšíření Evropské unie, zatímco pozice linek doprovázené kombinované dopravy Ro-La je stále obtížnější, připomenula UIRR. Mezinárodní unie společností kombinované dopravy silnice/železnice hodlá usilovat i o to, aby Evropská unie věnovala více prostředků do rozvoje železniční infrastruktury. A