Evropa

ERFA: Konkurence je ohrožena

Na některých železničních koridorech bude kvůli extrémně silné pozici jednoho z hráčů na trhu i v budoucnu prakticky nemožné se prosadit. Podle evropského sdružení nákladní železniční dopravy ERFA (European Rail Freight Association) by měla Evropská komise více kontrolovat pozici subjektů na trhu. Vážné obavy z dominantního postavení mají členové ERFA například z plánovaného strategického partnerství švýcarské nákladní dráhy SBB Cargo s některým z dalších evropských železničních podniků.

Organizace zastupující zájmy soukromých železnic tvrdí, že „námluvy“ povedou k dominantnímu postavení jednoho subjektu ve Švýcarsku a v alpském tranzitu. SBB Cargo nabízí Německé dráze DB a francouzským státním drahám SNCF podíl ve výši 49 procent. „Převzetí SBB Cargo ze strany DB by vytvořilo absolutní dominanci na koridoru Antverpy/Rotterdam – Janov s podílem na trhu 95 procent. Veškeré snahy o dosavadní liberalizaci by byly okamžitě anulovány. Soukromé železnice by v tak nevýhodných podmínkách nemohly vůbec působit,“ řekla v říjnu generální tajemnice svazu ERFA Monika Heimingová.

Pokud by téměř polovinu SBB Cargo získaly francouzské dráhy SNCF, nevznikla by tak výrazná nerovnováha jako v případě vstupu DB, nicméně pro soukromé železniční podniky by bylo působení mezi oligopoly SNCF a DB velmi komplikované. „Význam koridorů bude vzhledem ke koncepci evropské dopravní politiky (speciální síť pro nákladní dopravu, transevropské dopravní sítě TEN, zavedení systému ERTMS atd.) dále posilovat. Evropské antimonopolní úřady by měly každý koridor definovat jako samo-statný segment trhu,“ zdůvodnila Monika Heimingová stanovisko svazu.

Nákladní divize švýcarských spolkových drah SBB Cargo hledá pro mezinárodní provoz partnera pro těsnou strategickou spolupráci. Vedle již zmiňovaných SNCF a DB přichází v úvahu také vstup společností Hupac, RCA, Rail Vision, TX Logistik, Trenitalia, B-Cargo nebo CFL. Konečné rozhodnutí by mělo padnout do konce roku.
n

spinner