3. května 2007
Evropská asociace nákladních železničních dopravců (ERFA) hodlá prosazovat plnou liberalizaci železničního trhu a bránit protekcionismu ze strany dominantních dopravců a jejich vlastníků. Na těchto prioritách se shodli účastníci valného shromáždění asociace v polovině dubna v italském městě Como.
Dlouhodobým cílem asociace je volný deregulovaný trh zajišťující spravedlivé a rovné podmínky pro všechny jeho účastníky. ERFA hodlá bojovat proti všem druhům veřejné podpory pro monopolní národní dopravce a bude usilovat o nediskriminační přístup ke školení strojvedoucích.
Nedávné případy v Německu, Francii nebo Belgii poukazují na skutečnost, že i po deseti letech od přijetí prvního železničního balíčku je k transparentním podmínkám na železnici stále velmi daleko, konstatovali účastníci shromáždění. Skutečně jednotný trh nákladní železniční dopravy v podstatě stále neexistuje. Ve většině zemí navíc železniční trh až z 90 procent ovládají státní dopravci, což soukromým dopravcům výrazně ztěžuje přístup. Do roku 2010 proto nelze očekávat nárůst železniční dopravy o 40 procent, jak jej naplánovala Evropská komise, uvedli v komuniké z valného shromáždění ERFA.
Členové asociace se na základě posouzení současné situace rozhodli otevřít brány organizace určené dosud výhradně alternativním železničním dopravcům všem, kdo se ztotožní s cíli asociace, zejména pak přepravcům, vlastníkům vozů či
provozovatelům přístavů a terminálů.
Jednání a následné konference se účastnili zástupci Evropské komise, Evropské železniční agentury, provozovatelé dráhy v Itálii (RFI) a Francii (RFF), hlavní evropští alternativní železniční nákladní dopravci, speditéři a přepravci. Přítomni byli i zástupci společností pronajímajících nákladní vozy, strojvedoucí a lokomotivy,
zástupci pojišťoven, regulačních úřadů či výrobců kolejových vozidel.
Valné shromáždění v Comu zvolilo nové vedení ERFA. Jeho členy se stali Luca Ronzoni (předseda, Nord Cargo), Martin Henke (místopředseda, VDV), Tony Berkeley (Rail
Freight Group), Bernhard Kunz (Hupac), Jeroen Le Jeune (DLC), Denis Paillat (Veolia), Graham Smith (EWS), Konstantin Skorik (Freightliner), Markus Vaerst (AAE) a Martin Vošta (Viamont).
(jet)