24. srpna 2010

V posledních třech měsících roku bude české železnici dodávat elektřinu společnost E.ON. Informoval o tom mluvčí společnosti Vladimír Vácha. E.ON nahradí firmu ČEZ Prodej, která nedávno zvítězila v tendru Českých drah na dodávku proudu na příští rok a půl, vzápětí však smlouvu vypověděla.
České dráhy musely po vypovězení smlouvy ze strany ČEZ vybrat dodavatele proudu narychlo v jednacím řízení bez uveřejnění. „Vítěz nabídl lepší cenové podmínky než ČEZ,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. E.ON má zakázku jistou pouze na tři měsíce, neboť na příští rok chtějí dráhy vybrat dodavatele v řádném otevřeném tendru. Přes České dráhy jde proud i ke všem ostatním dopravcům na železnici.
„České dráhy poptávaly elektřinu s možností smlouvu kdykoliv vypovědět – tedy tříměsíční výpovědní lhůta. Z toho důvodu jsme nemohli nakoupit elektřinu na celou dobu kontraktu, ale vždy jen na krátký čas dopředu, a od počátku bylo jasné, že pokud cena elektřiny na trzích vzroste, budeme muset smlouvu vypovědět. Tato situace vzhledem k růstu cen na trhu bohužel nastala brzy,“ zdůvodnil výpověď mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.
Zamotaná situace v dodávkách elektřiny pro dráhu
Výpověď ze strany ČEZ ještě více zamotala situaci v dodávkách prou-du pro železnici. Ještě loni je zajišťovala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která uzavřela s ČEZ tříletou smlouvu. SŽDC však kvůli loňské změně zákona v lednu z dodavatelského řetězce vypadla – sama totiž měla s dopravci jen roční smlouvu – a její funkci převzaly podle takzvaného francouzského modelu České dráhy. Od obejití SŽDC si dopravci slibují úsporu v platbách za silovou elektřinu v desítkách až stovkách milionů Kč.
Správa železnic však má stále s ČEZ platnou tříletou smlouvu, ačkoliv nyní odebírá pouhý zlomek loňského objemu. ČEZ vždy avizoval, že na dodržení smlouvy trvá. „Neplnění smlouvy se strany SŽDC jsme už podali k soudu,“ řekl Ladislav Kříž.
ČD Cargo hrozí vysoký doplatek nebo soud
Problémy má i jeden z dopravců – dceřiná společnost ČD pro nákladní dopravu ČD Cargo. SŽDC po ní žádá téměř 300 milionů Kč jako doplatek za loňské dodávky. Tehdejší vedení dopravce totiž odmítlo platit ceny účtované správou železnic s poukazem na pokles cen elektřiny na energetické burze. Správa železnic, která byla loni jediným možným dodavatelem proudu, však měla ceny u ČEZ zafixované na tři roky. SŽDC nyní ČD Cargo hrozí kvůli nedoplatku soudem.
(čtk)