2. března 2015

Evropská komise vytáhla do boje proti hluku v železniční nákladní dopravě na celoevropské úrovni. Připravuje nařízení, na jehož základě bude možné finančně zvýhodňovat tišší nákladní vlaky při výpočtu poplatků za užívání infrastruktury. Členským státům však zůstane možnost, zda na úrovni národních provozovatelů železniční sítě budou pobídky aplikovat. Pokud se však rozhodnou systém akceptovat, musí výpočet slev konstruovat přesně podle návrhu EK.
Systém poplatků NDTAC (Noise-Differentiated Track Acces Charges) musí podle návrhu Evropské komise obsahovat pozitivní i negativní faktory (bonusy i malusy). Nákladní vozy používající tišší brzdy obdrží slevu. Pro kompenzaci výpadku příjmů provozovatelů infrastruktury naopak EK požaduje odpovídající příplatek pro hlučnější vozy. Po celou dobu fungování NDTAC má být systém pro správy železniční dopravní cesty „příjmově neutrální“. Bonus musí podle návrhu EK činit nejméně 0,0035 € (tedy něco přes třetinu centu) na nápravu/kilometr. Pro čtyřosý nákladní vagon by tak sleva na poplatcích dosáhla 1,4 centu na kilometr. Správce infrastruktury musí stanovit bonus v závislosti na počtu os vozů a přepravních výkonech zcela konkrétně. U vlaku tvořeného 25 čtyřosými nákladními vagony by měla sleva činit 0,35 €/km. Při kalkulaci vycházela Evropská komise z toho, že šestiletá sleva na poplatcích pokryje polovinu nákladů na vybavení vagonů tišším brzdovým systémem. Počítá se s ročním nájezdem 45 tisíc kilometrů.
Slevu dostanou vlastníci tichých vozů
Základním předpokladem ovšem je, že sleva půjde za vlastníky vagonů. Návrh EK závaznou úpravu tohoto mechanismu neobsahuje. Pro zvýšení počtu tišších vlaků mohou provozovatelé infrastruktury zavést podle vlastního uvážení i pravidlo pro provozování smíšených souprav, které tvoří nákladní vagony přestavěné i nové, „tiché“ přímo z výroby. Bonus může tvořit nejvýše 50 procent slevy garantované pro přestavěné vagony. Vlaky tvořené výhradně vagony s tichými brzdami přímo z výroby nemají mít podle návrhu EK na slevu nárok. Soupravy s hlučnými nákladními vozy naopak čeká přirážka. Nařízení má nabýt účinnosti v roce 2016 a má platit až do konce roku 2021.
(tj)