12. prosince 2025, red
13.12. - DT – Výhybkárna a strojírna dokončila zakázky pro dvě klíčové stavební akce na české železniční infrastruktuře. V prosinci budou z Prostějova postupně expedovány dvě výhybky pro rychlost vyšší jak 200 km/h pro zkušební okruh Výzkumného ústavu železničního (VUZ) ve Velimi a osm výhybek pro modernizaci trati Brno – Kojetín – Přerov, kde se počítá s provozem vlaků rychlostí 200 km/h.
„U projektů, jako je trať Brno – Kojetín – Přerov, se propojuje modernizace stávající železniční infrastruktury s požadavky na budoucí provoz rychlostí 200 km/hod. Je to důležitý krok k tomu, aby české tratě byly připraveny na novou úroveň kvality a komfortu přepravy cestujících. Zároveň jde o ověření připravenosti tuzemských dodavatelů a zhotovitelů zajistit jejich výstavbu s využitím moderních stavebních technologií. Kromě 4 běžných výhybek máme pro tuto stavební akci připraveny i první 4 výhybky s pohyblivým hrotem srdcovky pro rychlost 200 km/h,“ řekl Marek Smolka, generální ředitel DT – Výhybkárny a strojírny Prostějov.
Výhybky pro VUZ
Pro VUZ dodá DT – Výhybkárna a strojírna dvě výhybky s pohyblivým hrotem srdcovky J60 1:9-300-PHS, které nahradí opotřebené výhybky na velkém zkušebním okruhu ve Velimi. Na tomto okruhu se standardně jezdí rychlostí okolo 200 km/h, v některých případech ale i 230 km/h, což zatím na tratích v České republice není možné. Právě proto jsou kladeny mimořádně vysoké nároky na přesnou geometrii a preciznost dílenského zpracování těchto výhybkových konstrukcí.
„Zkušební okruh VUZ je laboratoří evropské železnice. To, že se zde dlouhodobě provozují naše výhybky, je pro nás výjimečnou referencí,“ dodal Dušan Kadlec, obchodní ředitel DT – Výhybkárny a strojírny.
Výhybky pro Kojetín
Druhou významnou zakázkou jsou dodávky výhybek pro modernizovanou trať Brno – Kojetín - Přerov, kde se do budoucna počítá s jízdou vlaků rychlostí 200 km/h. V letech 2025–2028 bude v rámci této stavby vloženo celkem 34 kusů výhybek, z toho 13 geometrie J60 1:18,5-1200-PHS s pohyblivým hrotem srdcovky, které umožňují průjezd vyššími rychlostmi. První čtyři, které v DTVS právě dokončili, budou do trati vloženy ještě letos v prosinci. Jedná se o technicky i výrobně náročnější typ výhybky s vysokými nároky na přesnost, tuhost konstrukce a spolehlivost při dlouhodobém provozu. Spolu s nimi na stavbu ještě v prosinci dorazí i 4 jednoduché výhybky.
Dodávky pro VUZ i pro trať u Kojetína potvrzují pozici DT – Výhybkárny a strojírny jako klíčového dodavatele výhybek nejen pro klasickou železnici, ale i pro projekty, které mají parametry blížící se budoucím vysokorychlostním tratím.
(red)
Foto: DTVS