23. ledna 2014

PRAHA (23.1.) – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) využívá při své činnosti také speciální zásahovou techniku. Mezi nejnovější přírůstky v této oblasti patří vyprošťovací tank VT 72B, který byl slavnostně předán pražské jednotce Hasičského záchranného sboru (HZS) SŽDC. SŽDC získala v roce 2012 do svého vlastnictví celkem čtyři vyprošťovací tanky uvedeného typu. Jejich samotná oprava a technické přizpůsobení pro potřeby drážních hasičů začaly v září následujícího roku. Do té doby byly tanky deponovány v areálu v Milovicích, kde na nich příslušníci HZS SŽDC trénovali a také skládali řidičské zkoušky.
Nově předaný tank byl vyroben v roce 1989 a jeho původní cena byla necelých 10 milionů Kčs. Správa železniční dopravní cesty jej získala zdarma od armády v rámci převodu mezi státními organizacemi. Opravu provedla společnost Excalibur Army. Tank VT 72B spotřebuje za hodinu práce při plném zátahu motoru při přitahování břemene až 500 litrů nafty. „Pro lepší představu, 500 litrů motorové nafty vystačí běžnému osobnímu vozu s motorizací 1,9 TDi na cestu z Prahy až do Singapuru,“ říká generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Kolář.
SŽDC má ve svém vlastnictví osm vyprošťovacích tanků, čtyři jsou vzoru VT 55, zbylé pak modernějšího typu VT 72B. Ještě v letošním roce budou dva nejstarší tanky vyřazeny. Vyprošťovací tanky jsou umístěny na jednotlivých zásahových jednotkách HZS, a to v Praze, Havlíčkově Brodě, Přerově a Milovicích tak, aby operačním rádiem pokryly celé území Česka.
Vyprošťovací tanky HZS SŽDC zasahují tam, kde by to jiná těžká technika nezvládla, například při povodních, slouží také jako kotvicí a přitahovací body. Také v případě vykolejení těžkých lokomotiv v místech, kde je nepropustný terén, mohou tanky přitáhnout drážní vozidlo zpět k tělesu dráhy, kde je následně nakolejí kolejový jeřáb. Tank dokáže vyvinout přes tři kladky přítažnou sílu až 90 tun.
Tanky SŽDC zasahují v průměru 6× ročně. Pronajmout si je mohou za komerčních podmínek i civilní osoby. Tak tomu bylo třeba v případě, kdy stavební stroj v ceně několika set tisíc korun zapadl až po kabinu do rašeliniště. Kromě citelné majetkové ztráty zde hrozila i ekologická katastrofa při možném úniku motorové nafty, hydraulického a motorového oleje a dalších provozních kapalin do citlivého ekosystému mokřadu.