3. prosince 2010

Belgie si dala za cíl, že během svého současného předsednictví Evropské unii završí jednání o liberalizaci železniční dopravy. Výsledky hodlá zavést do novelizované verze takzvaného prvního balíčku drážních směrnic. Již na konci září přijala Evropská komise návrh na poskytování lepších drážních služeb pro cestující a uživatele nákladní dopravy zejména zvýšením konkurence na drážním trhu, posílením pravomoci národních regulátorů a zlepšením rámce pro investování na dráze.
Návrh směrnice vytvářející „společný drážní prostor“ je cvičením legislativního zjednodušení a spojení tří platných směrnic do jednoho uceleného textu. Stojí za ním úsilí řešit oblasti problémů, jež narušují efektivní fungování drážního trhu. „Evropa potřebuje a zaslouží si lepší drážní služby. Potřebujeme poskytovat cestujícím a uživatelům nákladní dopravy lepší kvalitu, větší spolehlivost, větší výběr a více inovací. K tomu je určen tento balíček,“ řekl viceprezident Evropské komise odpovídající za dopravu Siim Kallas.
Záměrem navržené směrnice je zvýšit konkurenci pomocí transparentnějších podmínek vstupu na drážní trh a jednoduššího (v některých případech zaručenému) přístupu ke službám vztahujícím se k osobní i nákladní železniční dopravě, jako jsou zařízení údržby, terminály, informace pro cestující a výdejny jízdenek. Musí se také stanovit jednoznačná pravidla o střetu zájmů a diskriminačních praktikách v dráž-ním sektoru. Pokud jde o posílení regulačního dohledu, navrhuje Evropská komise posílit pravomoci národních regulačních například vůči službám se vztahem ke dráze. Dosud nebyly problémy přístupu k těmto službám vždy v pravomoci národních regulátorů. Zcela zásadní je požadavek nezávislosti národních drážních regulátorů na jiných veřejných úřadech.
Státy musí mít dlouhodobé strategie pro investice
Nová pravidla pro financování a zatěžování infrastruktury usilují o vývoj harmonizované „finanční architektury“ v zájmu podnícení investic. Navržená opatření zahrnují především požadavek na národní dlouhodobé strategie a na víceleté smluvní dohody mezi státem a správci infrastruktury. Snahou je dát hráčům na trhu více předvídatelnosti a lepší motivaci k zlepšování jejich výkonů.
Dále se jedná o požadavek na přesnější a chytřejší pravidla o zpoplatňování užití infrastruktury. Lepší uplatnění principů zpoplatnění obsažených v existující legislativě má vést v mnoha členských státech ke snižování nákladů na vstup operátorů drážní dopravy. Nová pravidla zpoplatňování by rovněž měla stimulovat soukromé investice do zelenějších a interoperabilních technologií.
Spolu s tímto návrhem přijala Evropská komise na konci září i dokument o její strategii v zájmu završení vývoje Společného evropského drážního prostoru. V textu navrhla i další iniciativy, které by mohla odstartovat v příštích pěti letech. Na tomto základě proběhne další konzultace.
Ing. Jiří Kladiva