7. září 2010

Druhá polovina letošního roku bude ve znamení rozsáhlé novelizace drážních právních předpisů, zejména v závislosti na dokončení implementace třetího železničního balíčku a transpozici nové směrnice o interoperabilitě evropského železničního systému. Očekávaná novela přináší změny v certifikaci strojvedoucích, zavádí nové instituty v rámci propojenosti evropských železnic a reaguje na otevírání trhu mezinárodní osobní železniční dopravy v Evropské unii.
Ministerstvo dopravy připravovalo obsáhlý materiál již od poloviny loňského roku; do meziresortního připomínkového řízení byl předložen v prosinci a po dalších úpravách vyplývajících ze zaslaných připomínek jej dostala vláda. Po květnových volbách do Poslanecké sněmovny a ukončení funkčního období vlády se legislativní proces přerušil. Nyní by měla návrh projednat a poslat ke schválení do Poslanecké sněmovny nová vláda.
Nejvíce se změní zákon o drahách
Z platných vnitrostátních předpisů čeká nejvýraznější změny zákon o drahách. Evropská legislativa sjednocuje proces certifikace strojvedoucích na drahách celostátních a regionálních. Z toho důvodu budou nově strojvedoucí držiteli licence strojvedoucího, která bude dokládat základní odborné a zdravotní předpoklady pro výkon jejich činnosti. Licenci bude vydávat Drážní úřad. Druhým dokladem bude osvědčení strojvedoucího, které bude svým zaměstnancům vydávat dopravce. Budou se jím osvědčovat předpoklady pro řízení konkrétního druhu drážního vozidla a znalost tratí, na nichž bude strojvedoucí řídit.
Transpozice směrnice o interoperabilitě přináší zejména novou úpravu vydávání průkazů způsobilosti pro drážní vozidla. Do zákona o drahách budou zavedeny nové postupy usnadňující schvalování vozidel, která odpovídají technickým specifikacím propojenosti nebo již byla schválena v jiném členském státě Evropské unie. Směrnice zároveň předpokládá rozšíření prvků interoperability na celou železniční síť. Ministerstvo dopravy se rozhodlo využít možnosti výjimky a působnost směrnice vztahovat pouze na dráhy celostátní.
Novelizace nastaví mantinely otevírání trhu
Poslední významnou změnou, která se promítne do zákona o dráhách, je právní úprava otevření trhu v oblasti mezinárodní železniční osobní dopravy pro dopravce usazené v ostatních členských státech Evropské unie. Aby nedošlo k narušení trhu vnitrostátní dopravy, nastavuje návrh novely zároveň propracovaný kontrolní mechanismus zjišťování dodržování podmínek, které jsou nezbytné pro naplnění definice mezinárodní osobní drážní dopravy.
Souběžně s novelou zákona o drahách byla připravena změna nařízení vlády o technických podmínkách na provozní a technickou propojenost evropského železničního systému, která rovněž reaguje na novou směrnici o interoperabilitě a byla již také předložena vládě.
Nezbytnou úpravou navazující na změny vyvolané evropskou legislativou bude muset projít také vyhláška upravující odbornou a zdravotní způsobilost osob řídících drážní vozidla. Ministerstvo dopravy počítá s variantou, podle které bude vytvořen samostatný předpis pro strojvedoucí vykonávající činnost na dráze celostátní a regionální. Pro osoby řídící drážní vozidla na ostatních drahách zůstane zachován stávající systém. Změny se dotknou rovněž vyhlášky o provozní a technické propojenosti evropského železničního systému, do níž bude nezbytné začlenit úpravu týkající se subjektu odpovědného za údržbu vozidla.
Harmonizace by měla skončit co nejrychleji
V závislosti na změně jedné z příloh směrnice o bezpečnosti bude novelizována rovněž vyhláška o systému bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy, konkrétně evidenčního přehledu o mimořádných událostech. Tento návrh již podepsal ministr dopravy a v nejbližší době bude zveřejněn ve Sbírce zákonů.
Vzhledem k silné ingerenci evropského práva na vnitrostátní právní řád a množství nových evropských předpisů v oblasti železniční dopravy bude legislativní proces pokračovat i po přijetí všech zmíněných návrhů tak, aby harmonizace v této oblasti dosáhla co nejvyššího stupně v co možná nejkratší možné době.
Mgr. Jan Zapletal, odbor drah, železniční a kombinované dopravy Ministerstva dopravy ČR