České dráhy

Dráhy již překonaly plán o 455 milionů Kč

České dráhy se po prvních sedmi měsících letošního roku pohybují v černých číslech, když za tuto dobu dosáhly kladného hospodářského výsledku 38 milionů Kč. To je obdobný výsledek jako za stejné období loni a o 455 milionů Kč lepší, než předpokládal plán pro letošní rok. Minulý týden to uvedl generální ředitel Českých drah Petr Kousal na setkání s novináři v Praze.

České dráhy letos zatím v nákladní dopravě přepravily 46 milionů tun, což znamenalo splnění plánu z 96,5 procenta. V tržbách však plán překročily o 28 milionů Kč. Ve srovnání s loňským rokem přepravily České dráhy do konce července o 1,5 milionu tun méně zboží a tržby za stejné období poklesly o 90 milionů Kč.

V osobní dopravě ČD přepravily v prvních sedmi měsících 105 milionů cestujících, o 5,6 milionu více než loni, a zvýšily tak ve srovnání s loňským rokem tržby o 120 milionů Kč, uvedl Petr Kousal. K poklesu přeprav v nákladní dopravě došlo v důsledku uvolnění hranic pro kamionovou dopravu po vstupu České republiky do EU. O 0,5 milionu tun byla také nižší objednávka přeprav uhlí od společnosti ČEZ a přeprava dřeva poklesla o 0,5 milionu tun. Naopak vzrostl objem přeprav železa a strojírenských výrobků. Zvýšil se rovněž objem zboží přepravovaného přes Českou republiku, zejména nových vozidel přepravovaných z Itálie do Polska, vysvětlil generální ředitel ČD.

V rámci přeměny organizační struktury ČD na strategický holding vznikne k 1. lednu příštího roku první dceřiná společnost Českých drah – Traťové strojní stanice. Založeny by měly být také dceřiné společnosti ČD Reality a VÚŽ. Jádrové činnosti, jako jsou nákladní a dálková osobní doprava, by měly být odděleny až po roce 2006. „Racionalizační změny pokračují podle očekávání vedení ČD.

V prvním pololetí vzniklo 60 uzlových stanic. Místo jedenácti dep kolejových vozidel jich je nyní v provozu osm. Snížil se rovněž počet dílen pro opravy vozidel, které jsou v současné době dvě,“ uvedl Petr Kousal. Od 1. října České dráhy chystají změnu struktury řízení v osobní dopravě. Společnost hodlá přejít na dvoustupňový způsob řízení. Omezena bude činnost středního článku, tedy regionálních ředitelství.

V jednotlivých krajích vznikne13 center pro osobní dopravu a přepravu. Cílem této změny je podle Petra Kousala více se přiblížit krajům. Jízdní řád na příští rok je již připraven podle objednávky ministerstva dopravy i jednotlivých krajů. Obsahuje asi 7700 osobních spojů denně. V dálkové osobní dopravě dojde k nárůstu spojů o osm procent, v regionální osobní dopravě o tři procenta,“ řekl generální ředitel ČD.

Soupravy řady 680 České Pendolino od nového jízdního řádu nasazeny nebudou. Problémy stále působí tzv. elektromagnetická kompatibilita na trakčním napájení 25 kV, 50 Hz. Alstom nyní platí Českým drahám penále ve výši několika desítek tisíc Kč denně. V otázce zaměstnanosti ČD podle Petra Kousala předpokládají, že do konce roku sníží počet zaměstnanců na 71 až 70 tisíc.

(jet)

spinner