24. března 2014

Nákladní dopravce ČD Cargo se po předloňské dvoumiliardové ztrátě dostal loni do zisku v řádu stamilionů Kč. Na konci února to uvedl ředitel Českých drah Daniel Kurucz. Celá skupina České dráhy podle něj bude opět ve ztrátě, která bude zhruba stejně vysoká jako v roce 2012, kdy činila 1,6 miliardy Kč.
Dceřiná společnost drah ČD Cargo se předloni propadla do ztráty přesahující 1,9 miliardy Kč. V minusu byla i v roce 2011, a to 34 milionů Kč. „ČD Cargo dosáhne v roce 2013 zisku. Účetní zisk bude v hodnotě několika set milionů korun,“ řekl Daniel Kurucz. „I v roce 2014, byť to bude rok velmi těžký, plánuje ČD Cargo zisk,“ dodal. Ztráta celé skupiny bude zřejmě za loňský rok přibližně stejná jako předloni. Provozní ztráta drah bude podle něj pravděpodobně menší než půl miliardy Kč, předloni činila 537 milionů. „Pokud půjde o provozní ztrátu, bude to určitě do půl miliardy a méně,“ uvedl. Výsledky hospodaření ale ještě nejsou auditované, proto je Daniel Kurucz nechtěl blíže upřesnit.
Na celkovém loňském výsledku se podle něj podepisuje zadluženost skupiny, ale také například intervence České národní banky proti kurzu české koruny. Úroky plynoucí z dluhů drah přijdou firmu asi na 630 milionů Kč a další stamiliony činí ztráty související s kurzem české měny. „České dráhy, a. s., teď nemyslím skupinu České dráhy, bohužel trpěly kurzovými ztrátami. Stálo nás to zhruba 350 milionů Kč, poněvadž máme úvěry v eurech,“ řekl.
Daniel Kurucz převzal vedení drah v únoru, původně působil jako náměstek ředitele ČD pro ekonomiku a techniku. Po nástupu do čela drah řekl, že chce snížit náklady zhruba o 200 milionů Kč a je připraveno i propouštění zaměstnanců. „Momentálně jednáme s odbory o propuštění 42 lidí,“ upřesnil minulý týden v České televizi. České dráhy mají téměř 15 700 zaměstnanců.
Daniel Kurucz také řekl, že podrobí auditu část smluv. „Některé smlouvy je velmi složité vypovědět,“ uvedl. Podle něj je možné, že za ztížením možnosti vypovězení smluv byl i nekalý úmysl. „Pokud by se to ukázalo, budeme samozřejmě jednat podle zákona,“ doplnil. Problematické podmínky jsou podle něj například u smluv s firmou Grandi Stazioni, která má na starosti rekonstrukci Hlavního nádraží Praha, nebo se společností ČD Restaurant, v níž mají dráhy menšinový podíl.
(čtk)