Na ČVUT je moderní pracoviště pro řízení železniční dopravy

Doprava a vzdělávání

Dopravní fakulta ČVUT začala při výuce i odborné práci využívat nové moderní dispečerské řídicí pracoviště pro řízení železniční dopravy. Získala je darem od společností Siemens a Skanska CZ. Hodnota nové technologie, jež studentům umožní praktickou zkušenost v reálných podmínkách, převyšuje jeden milion Kč, oznámili představitelé fakulty v polovině února. Integrované telekomunikační zařízení Siemens HiPath 4000 využívají nejmodernější dispečerská střediska pro řízení železniční dopravy, a to nejen v České republice, ale na celém světě. V současné době probíhá implementace obdobného dispečerského zařízení z produkce obou společností v rámci modernizace traťového úseku Červenka – Zábřeh na Moravě ve stanici Mohelnice. Podle děkana dopravní fakulty Petra Moose je projekt ukázkou ideální spolupráce mezi vysokými školami a průmyslem. „Naši studenti mohou díky tomuto daru pracovat s nejmodernějšími systémy, které se v současnosti v praxi používají. Firmy na druhou stranu mohou plně využít výzkumný potenciál vysokých škol. Přál bych si, aby takových projektů bylo co nejvíce,“ uvedl Petr Moos. „Na spolupráci s vysokými školami klademe velký důraz. Aktivní podpora výzkumu nových dopravnětechno­logických projektů je jednou z cest, jak využít vzájemných zkušeností,“ doplnil Jiří Čadek, ředitel divize Technologie společnosti Skanska CZ. „Hlavním přínosem pro studenty bude reálná, a hlavně praktická zkušenost s aktuálními železničními systémy, které přinášejí zjednodušení obsluhy, zvýšení komfortu a efektivity v železniční dopravě. Jako absolventi vysoké školy tak budou připraveni na současné technologie, které udávají trend v železniční dopravě. Studium se tak stane navýsost praktickým,“ řekl ředitel společnosti Siemens Networks Michel Forro. Laboratoř speciálních telekomunikací byla na ČVUT uvedena do provozu v roce 2004 a obsahuje kompletní samostatnou mobilní a pevnou telefonní síť, která zahrnuje speciální aplikace pro dopravní sektor. Cílem celého projektu je zpřístupnění nejnovějších technologií studentům a vědcům pro podporu výzkumných projektů, které lze využít v praxi. Špičkově vybavené pracoviště se aktivně podílí na mezinárodním projektu EURENEX, do kterého je zapojeno více než 60 evropských výzkumných organizací, univerzit, průmyslových asociací a operátorů v železniční dopravě.

(jet)

spinner